Radiology

נתונים חדשים תומכים בבטיחות השימוש בגדוליניום בילדים (מתוך הכנס שנתי מטעם ה-ARRS)

בילדים עם ממאירות שנחשפו ל-5-15 חצאי-מינון של חומר ניגוד מבוסס-גדוליניום, Gadobenate, לא תועדה עדות לשקיעת גדוליניום במוח, כך מדווחים חוקרים בעקבות תוצאות מחקר חדש, שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Roentgen Ray Society.

ממצאים אלו עומדים בניגוד לדיווחים אודות הצטברות גדוליניום במוח, שלאחרונה פגעו בשימוש בחומר הניגוד. למעשה, מוקדם יותר השנה, בשל חשש מפני סיכון מוגבר לשקיעה במוח, ועידה מטעם ה-EMA (European Medicines Agency) המליצה על השהיית אישור השיווק של ארבעה חומרי ניגוד המכילים גדוליניום.

החוקרים בחנו את תוצאות השימוש ב-Gadobenate Dimeglumine לאבחנה וניטור טיפול ב-34 ילדים עם מחלות אונקולוגיות. מדגם המחקר כלל 17 בנות ו-17 בנים, בגיל ממוצע של שבע שנים, שנחשפו ל-5-15 חצאי מנות של חומר הניגוד במהלך בדיקות MRI שבוצעו לאורך תקופה שבין 9 חודשים ועד שבע שנים. קבוצת הביקורת כללה 24 ילדים (8 בנות ו-16 בנים) בגיל ממוצע של 8 שנים, שלא נחשפו לחומר הניגוד.

החוקרים ערכו השוואה בין הקבוצות לזיהוי עוצמת סיגנאל גבוהה באזורים מסוימים במוח (בעיקר גרעין Dentate ו-Globus Pallidus). ההדמיות נערכו ארבעה שבועות לאחר החשיפה האחרונה לחומר הניגוד ונבחנו ע”י חמישה בודקים בלתי-תלויים. הבוחנים העריכו את עוצמת האות באזורים שונים במוחם של המשתתפים בשתי הקבוצות.

מהנתונים עולה כי ערכי עוצמת האות לא היו שונים באופן מובהק סטטיסטית בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת. גם באלו שנחשפו ל-15 זריקות של חומר הניגוד במהלך שש שנים לא תועדה עליה בעוצמת האות.

המומחים מזהירים כי למרות שהחוקרים לא זיהו כל עדות לגדוליניום ארבעה שבועות לאחר הזריקה האחרונה, אין הדבר מעיד כי החומר אינו נמצא שם כלל. חשוב להשתמש בחומר ניגוד רק במקרים הנדרשים ולשקול את התועלת והסיכונים. עדיין לא ידועות כל ההשפעות של חשיפה לחומר הניגוד ויש להמשיך לבחון את הנושא.

מתוך הכנס שנתי מטעם ה-ARRS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה