Radiology

האם בדיקת MRI עשויה לשמש כתחליף לביופסיה בחשד לסרטן ערמונית? (Lancet)

בדיקת MP-MRI (Multiparametric MRI), המשמשת כבדיקת מיון לפני ביופסיה באמצעות TRUS (Transrectal Ultrasound) עשויה לסייע בזיהוי לפחות רבע מכלל החולים בהם ניתן להימנע בבטחה מביופסיה וכן עשויה להביא לשיפור זיהוי סרטן ערמונית בעל חשיבות קלינית, כך מדווחים חוקרים מבריטניה במאמר חדש, שפורסם בכתב העת The Lancet.

החוקרים השלימו מחקר רב-מרכזי לאישור הדיוק האבחנתי של MP-MRI וביופסיה באמצעות TRUS, אל מול ביופסיית TPM (Template Prostate Mapping). גברים עם ריכוז PSA של עד 15 ננוגרם/מ”ל, ללא היסטוריה של ביופסיה קודמת, השלימו את בדיקת MP-MRI ולאחריה ביופסיה באמצעות TRUS וכן TPM. סרטן בעל חשיבות קלינית הוגדר בנוכחות מדד גליסון של לפחות 4 נקודות עם 3 נקודות, או אורך גרעין סרטן מקסימאלי של 6 מ”מ ומעלה.

בתקופה שבין 17 במאי, 2012, ועד 9 בנובמבר, 2015, גויסו 740 גברים למחקר, מתוכן 576 השלימו את בדיקת ההדמיה ולאחריה ביופסיה באמצעות TRUS ו-TPM. בביופסית TPM, 408 מבין 576 הגברים (71%) אובחנו עם ממאירות, כאשר ב-230 מבין 576 הגברים (40%) זוהה גידול בעל חשיבות קלינית. באשר לממאירויות בעלות חשיבות קלינית, בדיקת MP-MRI הייתה רגישה יותר (93%), בהשוואה לביופסיה באמצעות TRUS (48%) ופחות ספציפית (41% עם MP-MRI לעומת 96% עם TRUS). 44 מבין 740 החולים (5.9%) דיווחו על אירועים חריגים חמורים, כולל שמונה מקרים של אלח דם.

החוקרים כותבים כי בדיקת MP-MRI עשויה לסייע במיון גברים ותביא למניעת ביופסיה ראשונית ב-27% מהגברים, לצד ירידה של 5% בשיעורי אבחנת ממאירות ללא חשיבות קלינית. במידה וביופסיות TRUS נוספות יונחו עפ”י ממצאי MP-MRI, אזי ניתן יהיה לזהות עד 18% גידולים ממאירים נוספים בעלי חשיבות קלינית, בהשוואה למסלול המקובל של ביצוע ביופסיית TRUS לכולם. בדיקת MP-MRI, עשויה גם להפחית אבחנת-יתר של סרטן ערמונית חסר חשיבות קלינית ולשפר זיהוי גידולים בעלי חשיבות קלינית.

Lancet. Published online January 19, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה