Radiology

האם יש מקום להשלמת צילומי רנטגן בהערכת התקף אסתמה ללא חום או היפוקסיה? (JAMA Pediatr)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת JAMA Pediatrics, עולה כי אין מקום לבדיקות הדמיה לזיהוי דלקת ריאות בילדים קטנים עם אסתמה, ללא התפתחות חום או היפוקסיה.

החוקרים כותבים כי על-בסיס הממצאים הללו, על רופאים להגביל את השימוש בצילומי חזה לילדים בסיכון גבוה יותר לדלקת ריאות, כאשר המחקר הנוכחי מדובר היה בילדים בגילאי חמש שנים ומעלה.

לזיהוי גורמי סיכון לדלקת ריאות, החוקרים בחנו באופן רטרוספקטיבי מדגם של 14,007 ילדים שהתקבלו לחדרי מיון בשל התקף אסתמה בשנים 2010-2013. שליש מהילדים השלימו צילומי חזה, כאשר ב-5.9% מהמקרים נקבעה אבחנה של דלקת ריאות עם אישור הדמייתי.

גורמים שנקשרו באופן בלתי-תלוי עם דלקת ריאות כללו גיל חמש שנים ומעלה, מין נקבה, חום וריוויון חמצן מתחת ל-90%. לדוגמא, בילד עם גורמי סיכון אלו תועדו יחסי סיכויים של 7.59 לדלקת ריאות, בהשוואה לילדים ללא מאפיינים אלו.

החוקרים מסבירים כי בעוד שבדיקות רנטגן מיותרות כרוכות בסיכון מוגבר וחשיפה לקרינה, חשש גדול יותר נוגע לשימוש-יתר בתרופות אנטיביוטיות. מחקר ביילודים עם ברונכיוליטיס מצא כי צילום רנטגן בלבד הגדיל את הסיכוי למתן טיפול אנטיביוטי ולכן ייתכן כי בדיקות רנטגן מיותרות יובילו לשימוש-יתר בתרופות אנטיביוטיות באוכלוסיה זו.

JAMA Pediatr 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה