Radiology

בדיקת FDG-PET/CT מהימנה לזיהוי הישנות סרטן שד (J Clin Oncol)

מתוצאות מחקר חדש מדנמרק, שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Oncology, עולה כי בדיקת 18F-Fluorodeoxyglucose-Positron Emission Tomography/Computed Tomography (FDG-PET/CT) היא בדיקה מהימנה לאבחנת הישנות בנשים עם חשד להישנות סרטן שד.

החוקרים בחנו את הדיוק האבחנתי של בדיקת FDG-PET/CT, בהשוואה לבדיקת CT עם חומר ניגוד ומיפוי עצמות במסגרת מחקר פרוספקטיבי שכלל 100 נשים עם חשד להישנות סרטן שד.

26 נשים אובחנו עם הישנות מרוחקת חמש עם גרורות באתר מרוחק אחד, שמונה עם גרורות בשני אתרים ותשע עם גרורות בשלושה אתרים ומעלה. 19 נשים אובחנו עם הישנות מקומית בלבד וב-59 לא תועדה הישנות.

מהנתונים עלה כי FDG-PET/CT הייתה מדויקת יותר מבדיקת CT עם חומר ניגוד ומיפוי עצמות לאבחנת הישנות מרוחקת , הישנות בעצמות והישנות מקומית. הרגישות הייתה גבוהה יותר משמעותית והסגוליות לא הייתה גבוהה יותר משמעותית, בהשוואה לבדיקת CT עם חומר ניגוד ומיפוי עצמות יחדיו.

שבע נשים אובחנו בטעות עם הישנות מחלה לפי בדיקת FDG-PET/CT. מנגד, בדיקת CT עם חומר ניגוד הובילו לתוצאות שגויות ב-18 מקרים. תוספת מיפוי עצמות לבדיקת CT עם חומר ניגוד הובילה לתיקון הסיווג ב-3 מבין 4 נגעים שליליים-שגויים בעצמות, אך גם זיהתה 10 מקרים נוספים של נגעים חיוביים-שגויים בעצמות ועדיין לא הצליחה לזהות שני נגעים גרורתיים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת PET/CT הינה בדיקה רגישה מאוד וספצפית לזיהוי הישנות מקומית ומרוחקת בנשים עם חשד לסרטן שד. על רופאים לשקול PET/CT על-פני בדיקות הדמיה קונבנציונאליות לקביעת שלב המחלה בנשים עם חשד להישנות סרטן שד.

J Clin Oncol 2016

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה