Radiology

בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית מסייעת בהחלטה על הטיפול המתאים בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך (Prostate Cancer Prostatic Dis.)

מנתונים חדשים עולה כי בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית (MP-MRI או Multiparametric Magnetic Resonance Imaging) מסייעת בסיווג מחדש של חולים עם סרטן ערמונית, המועמדים למעקב פעיל. הערך המנבא השלילי והסגוליות של הבדיקה לניבוי סיווג מחדש לפי ביופסיה עם מעקב קליני מעידים על ממצאים שליליים בבדיקת MRI של הערמונית עשויים לתמוך בהחלטה על המשך מעקב פעיל. למרות שהערך המנבא החיובי והרגישות היו נמוכים יחסית, נוכחות נגע חשוד מעל 10 מ”מ עשויה להעיד על סיכון מוגבר להתקדמות המחלה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מעקב פעיל הינה גישה הולכת וגוברת במטרה להימנע מטיפול-יתר בחולים עם מחלה לא-משמעותית קלינית, תוך הצעת טיפול מרפא לאלו בהם המחלה מסווגת כבעלת סיכון גבוה לאחר מעקב וביופסיה חוזרת. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הדיוק האבחנתי של בדיקת MRI בניבוי החמרה בביופסיה חוזרת בגברים עם סרטן ערמונית בסיכון נמוך תחת מעקב פעיל.

החוקרים כללו בסקירה מחקרים במאגר PubMed שפורסמו עד נובמבר 2014 והשלימו ניתוח סטטיסטי להערכת ההשפעות של חלק מהערפלנים על התוצאות. בסופו של דבר, הסקירה כללה שבעה מחקרים שסיפקו נתונים אודות הדיוק האבחנתי של בדיקת MRI ומעקב פעיל אחר חולים עם ממאירות של הערמונית, עם סך כולל של 1,028 חולים.

הערכת סיווג מחדש של המחלה בעקבות בדיקת MRI הצביעה על רגישות של 0.69, סגוליות של 0.78, יחס סיכויים אבחנתי של 8. החוקרים מצאו כי עקומת SROC (summary receiver operating characteristic) נוטה לכיוון החיובי של הפינה השמאלית העליונה של העקומה והשטח מתחת לעקומה עמד על 0.79. עם סבירות לפני בדיקה של 0.20, הערך המנבא החיובי עמד על 0.44 והערך המנבא השלילי עמד על 0.91. בדיקת MRI עשויה להביא לזיהוי נגעים משמעותיים שלא זוהו קודם לכן ב-33.27% מהחולים וביופסיה של אזורים אלו הובילו לסיווג מחדש של המחלה ב-14.59% ככזו שאינה עונה עוד על קריטריוני מעקב פעיל. בנוסף, כאשר לא זוהתה התקדמת חשודה של המחלה (66.34%) בבדיקת MRI, הסיכוי לסיווג מחדש בביופסיה חוזרת היה נמוך מאוד ועמד על 6.13%.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת MRI עשויה לסייע בהבטחת התאמת חולים עם סרטן ערמונית לגישת מעקב פעיל.

Prostate Cancer Prostatic Dis. 2015;18(3):221-228

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה