Radiology

חשיפה ממושכת לקרינה מעלה את הסיכון לתמותה עקב מחלות ממאירות (BMJ)

חשיפה ארוכת טווח למינונים נמוכים של קרינה מייננת עשויה להביא לעליה בסיכון לתמותה עקב ממאירויות סולידיות, כך עולה מנתונים חדשים מטעם סוכנות ה-IARC (International Agency for Research on Cancer) מטעם ארגון הבריאות העולמי, שפורסמו במהלך חודש אוקטובר בכתב העת BMJ.

מדגם המחקר כלל למעלה מ-308,000 עובדי תעשיה גרעינית מצרפת, בריטניה וארצות הברית, שעבדו במשך חציון של 12 שנים בתעשיה. המשתתפים היו במעקב אחר חשיפה לקרינה חיצונית עם המשך מעקב של 26 שנים, בממוצע.

החוקרים מעריכים כי כ-209 מבין 19,064 מקרי תמותה עקב ממאירות שאינה לויקמיה בקבוצה זו נבעו מתמותה מוגברת משנית לחשיפה לקרינה חיצונית.

מהמחקר עולה קשר מובהק בין עליה במינון קרינה ובין הסיכון לממאירויות סולידיות. ללא תלות בשאלה אם מדובר היה בחשיפה למינונים נמוכים באופן ממושך או לפרצי חשיפה למינון גבוה, הקשר שתואר בין המינון ובין הסיכון לממאירות סולידית דומה לכל יחידת מנת קרינה. החוקרים כותבים כי מהממצאים עולה כי חלה עליה ליניארית בשיעור הממאירויות עם עליה בחשיפה לקרינה.

מנת הקרינה המצטברת הממוצעת במעי הגס בקרב עובדים שנחשפו לקרינה עמדה על 20.9 mGy (חציון של 4.1 mGy). החוקרים מסבירים כי מנת הקרינה למעי הגס שימשה במחקרים קודמים ככזו המאפשרת השוואה טובה יותר בחולים עם חשיפה אקוטית למינונים גבוהים, דוגמת אלו ששרדו הפצצה אטומית ביפן.

שיעורי התמותה המשוערים עקב כלל הממאירויות (למעט לויקמיה) עלו עם מנה מצטברת בהיקף של 48% לכל 1 Gy (מ-20% ל-79%). קשר דומה תואר עבור תמותה עקב כלל הממאירויות הסולידיות (מ-18% ל-79%) ובכל מדינה.

קטגוריית הגידולים הסולידים כללה ממאירויות של חלל הפה והלוע, וושט, קיבה, מעי גס, רקטום, כבד, כיס מרה, לבלב, חלל  האף, לרינקס, ריאה, צוואר רחם, שחלות, שלפוחית, כליות ושופכנים.

באשר לממאירויות שלא נכללו בקטגוריה זו של גידולים סולידיים, העליה היחסית עמדה על 37% לכל 1 Gy.

מאחר ומרבית מקרי התמותה עקב ממאירות תועדו בגברים, כמו גם 97% מהמנה המצטברת, החוקרים ערכו תת-ניתוח שהוגבל לגברים. העליה היחסית בסיכון לכלל הממאירויות פרט ללויקמיה היה מעט גדול יותר לאחר הוצאת נשים מניתוח הנתונים (0.51 לכל 1 Gy).

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם נתונים אודות שורדי הפצצה אטומית ביפן, כמו גם קבוצות אחרות של אוכלוסיות שנחשפו למינונים בינוניים או גבוהים של קרינה.

BMJ. Published online October 20, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה