Radiology

כלל אצבע פשוט מפחית את השימוש בבדיקות רנטגן להערכת פציעות קרסול בילדים (Ann Emerg Med)

שימוש בכלל אצבע חדש, Low Risk Ankle Rule, בילדים הפונים לחדרי מיון בשל פציעות קרסול, הביא להפחתת החשיפה המיותרת לבדיקות רנטגן ולצמצום עלויות הטיפול במקרים אלו, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Annals of Emergency Medicine.

מטרת המחקר הייתה לבחון אם השימוש במדד הנ”ל עשוי להפחית בבטחה את היקף צילומי הרנטגן בילדים עם פציעות קרסול. היעד העיקרי היה הערכת העלויות וההשלכות של השימוש בכלל זה.

החוקרים אספו נתונים אודות ילדים בגילאי 3-16 שנים עם פציעות קרסול, כולל מידע מביקורי רופא, בדיקות הדמיה וטיפול בפניה הראשונה לחדר המיון ושבעה ימים ועשרה ושמונה ימים לאחר השחרור מחדר המיון. צעדים אלו בוצעו במהלך 3 שלבים עוקבים בני שישה חודשים בשישה חדרי מיון. לאחר השלב הראשון, המדד נבחן בשלבים 2 ו-3 בשלושת חדרי מיון ששימשו כקבוצת ההתערבות, אך לא בשלושת חדרי המיון ששימשו כקבוצת הביקורת.  החוקרים השוו את ההשפעה של השימוש בכלל הנ”ל על הטיפול הרפואי והעלויות הנלוות, היקף הצילומים ושיעור השברים הקליניים שלא אובחנו, כמו גם את ניצול המשאבים במהלך המעקב.

מדגם המחקר כלל 2,151 ילדים עם פציעות קרסול, 1,055 שטופלו בחדרי מיון בקבוצת ההתערבות ו-1,096 שטופלו בחדרי מיון בקבוצת הביקורת. עלויות הטיפול הרפואי היו נמוכות ב-36.93 דולרים עבור מטופל בקבוצת ההתערבות, בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.02). עלויות מחוץ לכיס למטופלים היו גבוהים יותר ב-2.09 דולרים במטופלים בקבוצת ההתערבות (p=0.30). באתרי ההתערבות, בהשוואה לאתרי הביקורת, התורם העיקרי להפחתת העלויות היה צמצום השימוש בבדיקות הדמיה של הקרסול (ירידה של 22.9%). יתרה מזאת, לא תועדו הבדלים משמעותיים בשכיחות שברים בעלי חשיבות קלינית שלא אובחנו (0.1% לעומת 0.9%) או בניצול המשאבים במהלך המעקב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי שימוש נרחב בכלל Low Risk Ankle Rule עשוי להביא להפחתת צילומים מיותרים בילדים ולהביא לצמצום עלויות רפואיות.

Ann Emerg Med. Published online July 14, 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה