Radiology

חשיבות תוצאות בדיקות הדמיה להערכת משקעי עמילואיד בהחלטות על הטיפול בחולים עם ירידה קוגניטיבית (מתוך כנס ה-AAIC)

מנתונים חדשים שהוצגו במהלך כנס מטעם ה-AAIC (Alzheimer’s Association International Conference), עולה כי הערכת היקף משקעי העמילואיד עשויה לסייע בבחירת תרופות לטיפול במחלת אלצהיימר בעלות התועלת הגדולה ביותר ולמנוע מתן טיפול מיותר.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את חשיבות תוצאות בדיקת Florbetapir PET בהשפעה על החלטות הטיפול בחולים עם ליקוי קוגניטיבי מסיבה לא-ידועה. הם השלימו מחקר ראשון מסוגו, אקראי ומבוקר, להערכת הנושא.

החוקרים ביקשו תחילה מהרופאים אודות דעתם על האבחנה של כל מטופל ואם היה בכוונתם לערוך בדיקות נוספות, לטפל בחולה, או להפנותם למומחה אחר. המשתתפים עברו בדיקת Florbetapir PET ולאחר מכן חולקו באקראי לקבוצת התערבות בה ניתנו תוצאות משקעי עמילואיד מיידית (308 חולים) או קבוצת ביקורת בה התוצאות ניתנו לאחר שנה אחת (310 חולים).

לאחר שלושה חודשים, הרופאים נשאלו שוב בנוגע לאבחנה ואם היו עורכים שינוי באחד משלושת מרכיבי הטיפול. החוקרים גם קבעו מהי גישת הטיפול בפועל בכל מטופל.

בשני-שליש מהחולים בקבוצת ההתערבות (68%) נערכו שינויים באחד משלושת מרכיבי הטיפול. ב-56% מהחולים להם ניתנו תוצאות הבדיקה בשלב מאוחר יותר נערך שינוי מסוים בתכנית הטיפול.

ההשפעה הרבה ביותר של הנתונים אודות משקעי עמילואיד הייתה על ההחלטות לטיפול. בנוכחות עדות למשקעי עמילואיד, הסיכוי לקבלת טיפול במעכבי כולין-אסטרז היה גבוה יותר; בהעדר משקעים אלו, הסיכוי לטיפול זה היה נמוך יותר.

בתום שלושת החודשים, 67% מהחולים עם משקעי עמילואיד ו-27% מאלו ללא משקעי עמילואיד בקבוצת ההתערבות קיבלו טיפול, בהשוואה ל-50% מאלו בקבוצת הביקורת.

עם תוצאות הבדיקה להערכת משקעי עמילואיד חל שינוי באבחנה בפועל של 32.6% מהחולים בקבוצת ההתערבות, לעומת 6.4% מאלו בקבוצה בה תוצאות הבדיקה התקבלו לאחר שנה אחת.

לפיכך, מהנתונים עולה כי עם תוצאות בדיקות ההדמיה חל שינוי לכיוון של טיפול מתאים יותר. השינוי בטיפול התרופתי על-בסיס תוצאות הבדיקות נותר למשך עד שנה אחת.

מתוך כנס ה-AAIC

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה