Radiology

ממצאים אקראיים בבדיקת CT של החזה מסייעים בזיהוי חולי COPD בסיכון גבוה (Thorax)

ממצאים מקריים בבדיקת טומוגרפיה ממוחשבת של החזה, שבוצעה בשאלה שאינה נוגעת להערכת הריאות, עשויים לזהות חולים בסיכון גבוה להתלקחות מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease) ותמותה, כך מדווחים חוקרים מהולנד במאמר שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת Thorax.

בעוד שלבדיקת CT אין מקום בהערכה שגרתית של COPD, רדיולוגים נתקלים לעיתים קרובות בממצאים אקראיים בחולי COPD הנשלחים להשלמת בדיקת CT של החזה. כעת ביקשו החוקרים לבחון אם ממצאים מקריים אלו (כולל אמפיזמה, עיבוי דרכי אוויר וברונכיאקטזיות) קשורים עם התלקחויות חדות של COPD המובילות לאשפוזים או תמותה.

החוקרים התבססו על נתוני 6,406 חולים שלקחו חלק במחקר PROVIDI (PROgnostic Value of unrequested Information in Diagnostic Imaging), כולל 338 חולים שאושפזו או הלכו לעולמם עקב התלקחות COPD במהלך חציון מעקב של 4.4 שנים.

הסיכוי לסיבוכי COPD היה גבוה ב-460% בנוכחות ממצאים מקריים שכללו אמפיזמה חמורה, עם עליה של 590% בסיכון בנוכחו עיבוי חמור של דרכי האוויר ועליה של 50% בנוכחות ברונכיאקטזיות. בסולם של 0-3 (0 = ללא ממצאים; 3 = ממצאים חמורים), כל עליה של נקודה אחת במדד אמפיזמה לוותה בעליה של 70% בסיכון לסיבוכי COPD. כל עליה של נקודה אחת בעיבוי דרכי האוויר לוותה בעליה של 80% בסיכון וכל עליה של נקודה אחת בחומרת ברונכיאקטזיות לוותה בעליה של 20%.

הסיכון לתוצא הסיום המשולב לאחר חמש שנים (אשפוזים או תמותה עקב COPD) עמד על 15% עם אמפיזמה חמורה (לעומת 4% בהעדר אמפיזמה) ו-17% עם עיבוי חמור של דרכי האוויר (לעומת 5% ללא עיבוי של דרכי האוויר).

הקשרים הללו לא היו תלויים בגיל, מין או התוויה לביצוע בדיקת CT.

Thorax 2015

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה