Radiology

סמן חדש מעלה את שיעורי האבחנה של גרורות עקב ממאירות של הערמונית (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SNMMI)

ממחקר חדש עולה כי סמן פעיל חדש המכוון כנגד PSMA (Prostate-Specific Membrane Antigen) עשוי לסייע בזיהוי מחלה גרורתית של הערמונית טוב יותר בהשוואה להדמיה קונבנציונאלית. ממצאי המחקר הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-SNMMI (Society of Nuclear Medicine and Molecular Imaging).

הסמן החדש, IAB2M מסומן בחומר רדיו-אקטיבי Ziconium-89 ליצירת סמן פעיל בשם Zr-89 Df-IAB2M ומשמש עם בדיקת PET/CT. בדיקה זו מאפשרת לזהות ישירות גרורות של סרטן הערמונית.

החוקרים זיהו 393 נגעים גרורתיים עקב סרטן ערמונית (279 בעצמות ו-114 ברקמות רכות) עם שילוב של בדיקות CT, MRI ומיפוי עצמות, כמו גם בדיקת PET, באמצעות הסמן הנפוץ (FDG-PET) בשילוב עם הסמן החדש.

הגישה החדשה שהתבססה על Zr-89 Df-IAB2M PET/CT זיהתה 25% יותר נגעים בהשוואה לבדיקות ההדמיה האחרות. הדמיה זו זיהתה גם 86% מהנגעים ברקמות רכות, בהשוואה ל-65.8% בלבד מהנגעים שזוהו בבדיקת CT ו-48.2% מהנגעים שזוהו עם FDG. בסיכומו של דבר, 65 אתרים בעצמות ו-32 אתרים ברקמות רכות זוהו רק עם הסמן החדש.

אחד היתרונות של השימוש בסמן החדש נוגע לכך שלאחר הזרקתו, ניתן להשלים את בדיקת ההדמיה גם לאחר מספר ימים, עד 10 ימים לאחר ההזרקה, ורדיולוג התערבותי יכול למעשה להשלים ביופסית מחט ישירות מאתר הנגע החשוד.

מבין 19 אתרים שנדגמו לביופסיה, שיעורי ההסכמה הכוללים של מחלה חיובית-אמיתית ושלילית-אמיתית היו הגבוהים ביותר עם הדמיה Zr-89 Df-IAB2M PET/CT (89.5%) לעומת FDG-PET (84%) ומיפוי עצמות (84%).

מדובר במחקר בשלב 1/2 והחוקרים מאמינים כי בשנים הקרובות ייערכו מחקרים נוספים להערכת הסמן האמור ודרושים נתונים נוספים בכדי להבין את הערך הקליני שלו.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-SNMMI

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה