Radiology

בדיקת MRI אינה מזהה אחד מכל שישה גידולי ערמונית בדרגה גבוהה (מתוך כנס ה-AUA)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בדיקת MRI (Magnetic Resonance Imaging) אינה מתאימה לשמש כבדיקה יחידה לאבחנת סרטן ערמונית במטופלים עם רמות PSA מוגברות. מהנתונים שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Urological Association עולה כי הבדיקה לא זיהתה 16% מהגברים עם ממאירויות ערמונית בדרגה גבוהה (מדד גליסון של 7 ומעלה).

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את הערך המנבא השלילי של בדיקת mpMRI (Multiparametric MRI) ובחנו את התוצאות של ביופסיית-מחט בהנחיית אולטרה-סאונד ב-241 מהגברים במחקר בהם לא זוהו נגעים חשודים בבדיקת mpMRI ראשונית.

ב-75 נבדקים ללא ממצאים חריגים בבדיקת mpMRI (31%) זוהתה ממאירות של הערמונית בדרגה נמוכה (מדד גליסון של 6 ומעלה). ממצא זה היה נפוץ יותר בחולים עם בלוטות ערמונית קטנות יותר ובאלו עם ביופסיות ערמונית חיוביות בעבר.

לפיכך, ב-47% מהנבדקים הייתה עדות לסרטן ערמונית מסוג כלשהו, למרות העדר ממצאים חשודים בבדיקת mpMRI ראשונית. המשמעות היא כי תוצאות שליליות-נכונות תועדו ב-53% מהנבדקים (כלומר, לא הייתה עדות לגידול בבדיקת mpMRI ובביופסית מחט). המשמעות היא כי הערך המנבא השלילי של בדיקת mpMRI עבור גידולים עם מדד גליסון של 6 ומעלה ומדד גליסון של מעל 7 עומד על 53% ו-84%, בהתאמה.

המומחים מסבירים כי בדיקת ההדמיה אינה מדויקת ב-100% מהמקרים ואף לא קרובה לכך ודרושים מחקרים נוספים בכדי להביא לשיפור האבחנה.

מתוך כנס ה-AUA

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה