Radiology

התועלת של בדיקות PET/MRI באבחנה של ממאירויות אגניות (מתוך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology)

ממחקרים להערכת בדיקות היברידיות המבוססות על PET/MRI לקביעת שלבי ממאירויות אגניות עולה כי הגישה המשולבת עשויה לשמש כאמצעי אבחנתי בעל ערך רב במקרים אלו, כך עולה ממחקר חדש, שתוצאותיו הוצגו במהלך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם ניתן להגדיל את הרגישות והסגוליות של זיהוי גידולים ראשוניים בצוואר הרחם ומצאו כי בדיקת PET/MRI זיהתה נכונה 100% מהגידולים הראשוניים במחקר, וקבעה נכונה את שלב הגידול של מרבית הגידולים.

להערכת שלב הגידול, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 27 חולות (גיל ממוצע של 45 שנים) עם אבחנה מוכחת של ממאירות ראשונית של צוואר הרחם. כל הנשים השלימו בדיקת PET/MRI כל-גופית לפני טיפול ניתוחי.

הממצאים אישרו כי 22 נשים אובחנו עם קרצינומה של תאי קשקש, חמש הנשים האחרות אובחנו עם אדנוקרצינומה. בהשוואה לקבוצת הייחוס, מהנתונים עלה כי בדיקת PET/MRI זיהתה נכונה את שלב T של הגידול (T1b עד T4a) ב-23 מבין 27 חולים, עם שיעור דיוק של 85%. הסננה של הגידול לנרתיק זוהתה בשתי חולות בעת קביעת שלב הגידול במהלך ניתוח; גידול נוסף פלש לסביבה הסמוכה בחולה נוספת.

החוקרים בחנו גם את היכולת של הטכניקה הנ”ל לזהות פיזור גרורתי. בקבוצה זו של נשים, ב-11 נשים הייתה עדות למעורבות קשריות לימפה וביתר 16 הנשים לא זוהתה מעורבות של קשריות לימפה. שוב, לבדיקת PET/MRI רגישות של 91% וסגוליות של 94%, עם דיוק אבחנתי כולל של 93% לזיהוי חולים עם מעורבות של קשריות לימפה.

במחקר נוסף נערכה השוואה בין פרוטוקול FAST חדש של בדיקת PET/MRI ובין בדיקת PET/CT סטנדרטית לזיהוי הישנות ממאירות אגנית וקביעת שלב הגידול בקבוצה של 24 נשים עם חשד להישנות אגנית.

עם הפרוטוקול החדש קוצר הזמן הנדרש להשלמת הבדיקה ל-26.5 דקות, בהשוואה ל-44 דקות שנדרשו עם הפרוטוקול הסטנדרטי של בדיקת PET/MRI. בדיקת PET/CT אף מהירה יותר ודורשת כ-18 דקות בלבד, אך כרוכה במנת קרינה גבוהה יותר מהפרוטוקולים המבוססים על בדיקת MRI.

במסגרת המחקר הושלמו בהצלחה בדיקות PET/CT ובדיקות PET/MRI בכל 24 הנשים. מהבדיקות הסטנדרטיות עלה כי ב-21 מבין 24 נשים חלה הישנות של הגידול; ביתר לא הייתה עדות לחזרה של הגידול.

הישנות של הגידול זוהתה ב-21 מבין 24 נשים; ביתר שלוש הנשים לא הייתה עדות להישנות. בדיקת PET/CT זיהתה נכונה הישנות של הגידול ב-20 מבין 21 הנשים ובכל שלוש הנשים בהן לא תועדה הישנות של הגידול. בדומה בדיקת FAST PET/MRI זיהתה 20 מבין 21 הנשים בהן חלה הישנות של הגידול ובשתיים מבין שלוש נשים בהן לא חלה הישנות.

מהבדיקות הסטנדרטיות עלה עוד כי 81 מהנגעים החוזרים היו ממאירים, 23 נגעים היו שפירים.

שוב הדיוק עם בדיקת PET/CT ובדיקת FAST PET/MRI היה דומה (84% ו-86%, בהתאמה), במונחים של היכולת להבחין בין נגעים ממאירים ושפירים.

מתוך כנס מטעם ה-European Congress of Radiology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה