Radiology

בדיקות סקר למחלת ריאות אינטרסטיציאלית בחולי סקלרודרמה (Ann Rheum Dis.)

במאמר שפורסם בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי פרוטוקול מינון מופחת של בדיקות HRCT (High Resolution Computed Tomography) של החזה עשויות לזהות גם מקרים קלים של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית בחולי סקלרודרמה, תוך הפחתת מנת הקרינה הנדרשת בהשוואה לבדיקות HRCT סטנדרטיות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נדרשת אבחנה מוקדמת של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית, הגורם המוביל לתמותה של חולי סקלרודרמה כיום. מדד הזהב הוא בדיקת HRCT של החזה, אך בדיקות סקירה שגרתיות כרוכות בחשיפה מוגברת לקרינה. כעת הם ערכו מחקר פרוספקטיבי, שכלל פרוטוקול HRCT עם תשעה חתכים והפחתת מנת הקרינה לזיהוי מחלת ריאות אינטרסטיציאלית בחולי סקלרודרמה.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 170 מבין 205 חולי סקרודרמה. בדיקת HRCT של כל בית החזה שימשה כבדיקת ייחוס, ובדיקת HRCT במינון מופחת עם תשעה חתכים בוצעה בחלק מהמקרים.

מהנתונים עולה כי בדיקת HRCT סטנדרטית הדגימה עדות למחלת ריאות אינטרסטיציאלית ב-77 מבין 170 חולים. עם בדיקת HRCT במינון מופחת זוהו 68 מבין 77 מקרים של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית (רגישות של 88.3%). הדיוק , הבטחון באבחנה ואיכות התמונה היו גבוהים. מחלת ריאות אינטרסטיציאלית מינימאלית דורגה נכון ב-73.1% מהמקרים (בוחן ראשון) ו-71.2% מהמקרים (בוחן שני) ומחלה נרחבת זוהתה ב-88% (בוחן ראשון) ו-100% (בוחן שני) מהמקרים. חשוב מכך, מנת הקרינה עם בדיקת HRCT במינון מופחת הייתה נמוכה משמעותית. המנה האפקטיבית עמדה על 5.66 mGycm בהשוואה לפרוטוקול הסטנדרטי שכלל מנה של 149 mGycm.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בדיקת HRCT במינון מופחת עם תשעה חתכים מזהה באופן מהימן מקרים של מחלת ריאות אינטרסטיציאלית בחולי סקלרודרמה, תוך הפחתת החשיפה לקרינה.

Ann Rheum Dis. 2014;73(12):2069-2073

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה