Radiology

דרושים אמצעים רבים למניעת אבחנת-יתר של מחלת ריאות חסימתית כרונית (Ann Fam Med)

מתוצאות מחקר חתך עולה כי על רופאים להתבסס על יחס FEV1/FVC וכן על מדדי FEV1 למניעת אבחנה שגויה של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease). ממצאי המחקר פורסמו במהדורת ינואר/פברואר של כתב העת Annals of Family Medicine.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עד 25% מהאנשים בגילאי 40 ומעלה מאובחנים עם COPD. עם זאת, השכיחות מחקרים קודמים הייתה תלויה בבדיקה ששימשה לאבחנה, ומחקרים מעטים בחנו את הדיוק של הקריטריונים האבחנתיים הנוכחיים בהקשר של תוצאות הטיפול בחולים.

קיימת מחלוקת באשר לשני המדדים הטובים ביותר לחסימה בזרימת האוויר בבדיקת תפקודי ריאות לאבחנת COPD. יש התומכים ביחס FEV1/FVC נמוך מ-0.7 בלבד או בשילוב עם מדדי FEV1 נמוכים מתחת ל-80% מהערך החזוי. אחרים תומכים ביחס FEV1/FVC מתחת לאחוזון החמישי.

במטרה לקבוע אילו מהמדדים טוב יותר בזיהוי מחלה בעלת משמעות קלינית, החוקרים בחנו את הנתונים אודות 4,882 חולים בגילאי 40 שנים ומעלה. גיל המשתתפים הממוצע עמד על 57 שנים, 43% היו גברים.

על-בסיס הקריטריונים הראשונים, 17% מהמשתתפים במחקר אובחנו עם מגבלה בזרימת האוויר, זאת בהשוואה ל-11% מהמשתתפים במקרים בהם התבססו על קריטריון האחוזון החמישי. למעט 0.3% מהמשתתפים, כל יתר המשתתפים שאובחנו על-סמך קריטריון האחוזון החמישי אובחנו גם על-סמך קריטריון היחס בין מדדי FEV1/FVC

כאשר החוקרים בחנו את התוצאות, דוגמת תסמינים נשימתיים, מוגבלות, מצב בריאותי, התלקחויות ומחלות לב וכלי דם, בכל קבוצה אבחנתית, הם מצאו כי בחולים שאובחנו כחולי COPD הן על-סמך יחסי FEV1/FVC<0.7 והן על-סמך מדד נמוך מהאחוזון החמישי היו הרבה יותר חולים מאלו שאובחנו על-סמך מדד FEV1/FVC < 0.7. באופן ספציפי, לאחר תקנון לגיל, מין ועישון בעבר, בחולים שענו על שני הקריטריונים תועד סיכון מוגבר לצפצופים וברונכיטיס כרונית, עם יחס סיכויים של 2.33 למוגבלות בהשוואה למקביליהם שלא ענו על אף אחד מהקריטריונים להגדלת הפרעה בזרימת האוויר.

מנגד, באלו שאובחנו על-סמך היחס בין FEV1/FVC  < 0.7 תועד סיכון מוגבר לאבחנה של צפצופים ומחלות לב ולי דם, אך לא תוצאים אחרים. עם זאת, החוקרים מצאו כי הסיכון הגבוה ביותר לתוצאות גרועות תואר בקרב משתתפים שאובחנו עם מדדי FEV1 נמוכים, עם יחסי סיכויים שעלו ל-4.58 לצפצופים, 4.48 לברונכיטיס כרונית ו-3.86 למדד Medicaid Research Council Dyspnea Scale.

בחולים עם מגבלה בינונית-עד-חמורה בזרימת האוויר, כפי שנקבע לפי מדדי FEV1 נמוכים לפי אחד הקריטריונים הללו תועד סיכון מוגבר משמעותית למחלות לב וכלי דם (יחס סיכויים של 1.51).

ממצאים אלו מעידים כי אבחנת-יתר של COPD עשויה להיות בעייתית כאשר מתבססים על קריטריון יחיד, עם נטיה לאבחנת יתר. ממצאים אלו תומכים בשילוב יחס FEV1/FVC נמוך עם קריטריון FEV1 הנמוך מ-0.8 מהערך הצפוי.

Ann Fam Med. 2015;13:41-48.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה