Radiology

אין תועלת לבדיקות סקירה המבוססות על בדיקת אולטרה-סאונד בנשים עם שדיים צפופים (Ann Inter Med)

במאמר שפורסם במהלך חודש דצמבר בכתב העת Annals of Internal Medicine מדווחים חוקרים כי בנשים עם שדיים צפופים בבדיקת ממוגרפיה, לתוספת בדיקת סקירה המבוססת על בדיקת אולטרה-סאונד השפעה קטנה על התוצאות לצד הגדלת הסיכון לנזקים ועליה משמעותית בעלויות.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת, הנזקים ועלות-תועלת של תוספת בדיקת סקירה המבוססת על אולטרה-סאונד בנשים עם שדיים צפופים. הם התבססו על נתונים ממאגרי Surveillance, Epidemiology, and End Results Program ו-Breast Cancer Surveillance Consortium, כמו גם על הספרות הרפואית.

בנשים עם שדיים צפופים שלקחו חלק במחקר הושלמה בדיקת אולטרה-סאונד לאחר תוצאה שלילית בבדיקת סקירה של ממוגרפיה. התוצאים שנבחנו כללו את מספר מקרי התמותה שנמנעו, שיפור מדדי QALY (Quality-Adjusted Life Years), שיעור הביופסיות עליהן הומלץ לאחר תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת אולטרה-סאונד ועלויות הבדיקות.

החוקרים מדווחים כי תוספת בדיקת סקירה על-בסיס אולטרה-סאונד לאחר ממוגרפיה שלילית בנשים בגילאי 50-74 שנים עם שדיים צפופים מאוד או הטרוגניים מנעה 0.36 מקרי תמותה נוספים עקב סרטן שד (טווח של 0.14-0.75 לפי המודלים השונים), תוספת 1.7 QALY (בטווח 0.9-4.7) עם המלצה ל-354 ביופסיות לאחר תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת אולטרה-סאונד לכל 1,000 נשים עם שדיים צפופות, בהשוואה לבדיקת ממוגרפיה פעם בשנתיים. יחס עלות-תועלת של הבדיקה עמד על 325,000 דולרים לכל QALY נוסף. עלות הוספת בדיקת אולטרה-סאונד רק בנשים עם שדיים צפופים באופן קיצוני עמדה על 246,000 דולרים לכל QALY נוסף. הממצאים לא הושפעו ממאפייני בדיקת האולטרה-סאונד, תדירות בדיקות הסקירה או הגיל בו החלו בבדיקות הסקירה.

לסיכום, תוספת בדיקת אולטרה-סאונד בנשים עם שדיים צפופים מלווה בעליה משמעותית בהוצאות הרפואיות, לצד תועלת יחסית מועטה.

Ann Inter Med. Published online December 8, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה