Radiology

הוכחות לתועלת של טיפולי SBRT כנגד ממאירות ריאתית בשלב מוקדם (מתוך כנס ה- Chicago Multidisciplinary Symposium of Thoracic Surgery)

ניסיון ארוך-טווח בטיפולי SBRT (Stereotactic Body Radiotherapy) במינון-גבוה מאשר כי גישה זו מובילה לתוצאות מצוינות בכל הנוגע לבקרה מקומית ורעילות מינימאלית במרבית החולים עם ממאירות ריאתית בשלב מוקדם, שאינה נתיחה, כך מדווחים חוקרים במהלך כנס ה-Chicago Multidisciplinary Symposium of Thoracic Surgery.

החוקרים מסבירים כי כאשר החלו בתכנית בשנת 2003 הם תכננו לבחור גישת טיפול אחד, במטרה להבין את אופן ההשפעה של טיפולי SBRT, לא רק מבחינת היעילות כנגד ממאירות אלא גם מבחינת הבטיחות, מאחר ומדובר בחולים די פגיעים.

מניסיון שנצבר במשך למעלה מעשר שנים עם SBRT עולה כי רק 13% מהחולים פיתחו רעילות כלשהי על רקע הטיפול. הם מוסיפים כי הטיפול היה מוצלח מאוד בהכחת הגידול באתר הטיפול, למרות שמחלות הרקע של החולים הן אלו שהיו האחראיות העיקריות לשיעורי ההישרדות הכוללים.

מערכת בשם ExacTrac מסייעת לרופאים לאשר כי הם מכוונים באופן מדויק את הטיפול הקרינתי לנגע הממאיר בלבד ולא למבנים תקינים. במהלך עשר שנות הניסיון על טיפולי SBRT בחולים אלו, טופלו 300 חולים עם סך כולל של 340 נגעים. חציון גיל המשתתפים עמד על 74 שנים וחציון מדד FEV1 עמד על 59% מהערך הצפוי.

חציון קוטר הגידול עמד על 2.4 ס”מ וב-36% מהגידולים שטופלו בגישת SBRT, תוצאות ביופסיה לא היו זמינות או שדגימות הביופסיה לא היו אבחנתיות. הסיבה העיקרית בגינה החולים לא היו מועמדים להתערבות ניתוחית הייתה ריאית (בכשני-שליש מהחולים) ומעט למעלה מ-18% היו מעשנים בעת טיפולי SBRT.

מרבית החולים נדרשו למחזור SBRT יחיד, שהחל בימי שני והסתיים ביום שישי באותו שבוע. עם זאת, 15% מהחולים נדרשו למעל מחזור טיפול אחד, בשל הישנות של ממאירות מוקדמת אחרת.

במהלך הטיפולים לא תועדו תופעות רעילות בדרגה 4 או 5 ובאופן כללי, 75-80% מהתופעות הרעילות בחולים אלו היו קלות וחלפו בתוך פרק זמן קצר.

מספר שנים לאחר התחלת התכנית, החלו לסווג את החולים לשתי קבוצות, אלו עם נגעים מרכזיים במרכז החזה (כ-34% מהמשתתפים) ואלו עם נגעים לא-מרכזיים סמוכים לצלעות. בחולים עם נגעים סמוכים לצלעות תועדה שכיחות גבוהה יותר של רעילות בדופן בית החזה (15.5%) בהשוואה לאלו עם גידולים בחזה (11.7%). עם זאת, נראה כי ללא תלות במיקום הגידול, בין אם במרכז החזה או בפריפריה של החזה, טיפולי SBRT עדיין היו בטוחים מאוד , ללא רעילות מוגברת.

חציון משך המעקב אחר כלל מדגם המחקר עמד על כ-18 חודשים .בעת הניתוח הנוכחי של הנתונים, כ-47% מהחולים שרדו.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מדובר בטכנולוגיה מדהימה לאוכלוסיית חולים עבורה לא היו אפשרויות טיפול אחרות קודם לכן.

מתוך כנס ה- Chicago Multidisciplinary Symposium of Thoracic Surgery

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה