Radiology

בדיקת Functional PET מנבאת סיכויי החלמה בחולים במצב וגטטיבי (Lancet)

בדיקות הדמיה פונקציונאליות של המוח באמצעות FDG-PET (Fluorine-18 Fluorodexoyglucose Positron Emission Tomography) עשויות לסייע בניבוי הסיכוי לשיפור במצב ההכרה של חולה במצב וגטטיבי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Lancet.

החוקרים מסבירים כי מהממצאים עולה כי בדיקות PET עשויות לזהות תהליכים קוגניטיביים שאינם מאובחנים בבדיקות מסורתיות, הנערכות לצד מיטת החולה, ולהשלים את ההערכה ההתנהגותית לזיהוי חולים שאינם מגיבים או חולים במצב וגטטיבי עם פוטנציאל להחלמה.

מדגם המחקר כלל 41 חולים עם תסמונת Unresponsive Wakefulness Syndrome, 81 חולים עם מצב הכרה מינימאלי ו-4 חולים עם תסמונת Locked-In Syndrome (קבוצת ביקורת של חולים עם נזק מוחי אך בהכרה). החוקרים חישבו את הדיוק האבחנתי של שתי בדיקות ההדמיה, כאשר אבחנת CRS-R (Coma Recovery Scale-Revised) שימשה להשוואה.

מהנתונים עולה כי לבדיקת PET רגישות גבוהה לזיהוי חולים במצב הכרה מינימאלי (45%) ושיעורי הסכמה כוללים נמוכים יותר עם מדדי CRS-R (63%), בהשוואה לבדיקות PET.

בדיקת PET ניבאה נכונה את התוצאות ב-75 מבין 102 חולים (74%), ובדיקות fMRI ניבאו נכונה את התוצאות ב-36 מבין 65 חולים (56%).

החוקרים מוסיפים כי ב-13 מבין 42 החולים (13%) שאובחנו כחולים לא-מגיבים לפי CRS-R הודגמה פעילות מוחית, המרמזת להכרה מינימאלית בלפחות בדיקת הדמיה אחת, ותשעה מחולים אלו (69%) בסופו של דבר שבו להכרה.

בדיקות חוזרות עם CRS-R ובשילוב עם בדיקת FDG-PET מהוות כלי אבחנתי פשוט ומהימן, עם רגישות גבוהה להערכת חולים ערים, שאינם מגיבים. בדיקות fMRI במהלך משימות מנטאליות עשויות להשלים את התמונה עם מידע בנוגע ליכולת הקוגניטיבית, אך אין להתבסס על אמצעים אלו בלבד.

החוקרים מודעים לעלות הגבוהה של בדיקות ההדמיה הללו, אך טוענים כי הטיפול בחולים העשויים לשרוד עשרות שנים אינו זול גם הוא ולכן חשוב לזהות טכניקות הדמיה להפחתת אי ודאות בנוגע לאבחנה ולפרוגנוזה של אוכלוסיית חולים זו.

Lancet. Published online April 16, 2014

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה