Radiology

בדיקת CT עשויה לסייע באבחנת גאוט (Ann Rheum Dis)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו בכתב העת Annals of the Rheumatic Diseases, עולה כי בדיקת Dual-Energy CT עשויה לסייע באבחנה דפיניטיבית של גאוט, אבחנה שלעיתים קרובות מתפספסת עם בדיקות מיקרוסקופיות לנוכחות גבישים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בשנים האחרונות נרשמה עליה של פי שלוש בשיעורי ההיארעות של גאוט, וכעת מדובר במחלת המפרקים הדלקתית הנפוצה ביותר במבוגרים.

החוקרים מדווחים כי בסדרה של חולים שהופנו לשאיבה אבחנתית של נוזל מפרק, הרגישות של בדיקת CT עמדה על 0.90, כאשר הסגוליות עמדה על 0.83. ב-90% מהחולים עם גאוט שאובחנו באמצעות הערכה בעזרת מיקרוסקופ מקוטב של נוזל המפרק התקבלו גם תוצאות חיוביות בבדיקת ההדמיה. יתרה מזאת, בדיקת ההדמיה סייעה באבחנת גאוט ב-11 מבין 30 חולים עם תסמינים במפרק ללא עדות לגבישים בבדיקה מיקרוסקופית ראשונית.

מבין 119 החולים שעברו בדיקות סקירה, 38 הוצאו מהמחקר, כאשר מבין הנותרים, 40 אובחנו עם גאוט ו-41 הנותרים שימשו כביקורות. הגיל הממוצע של המשתתפים עמד על 60 שנים.

בקבוצת החולים עם גאוט, מפרק MTP (Metatarsophalangeal) היה מעורב ב-60% מהמקרים וכף הרגל או הקרסול היו מעורבים ב-21% מהמקרים. בקבוצת הביקורות, האגודל הייתה מעורבת ב-38% מהמקרים ולאחריה הברך ב-31% מהמקרים.

בבדיקות CT התקבלו ארבע תוצאות שליליות-שגויות, כאשר בכל המקרים מדובר היה בחולים עם אירוע ראשון של גאוט ועם תסמינים שנמשכו פחות משישה שבועות.

מבין 41 הביקורות עם תוצאות שליליות בבדיקת הנוזל, בדיקות ההדמיה זיהו נוכחות גבישים בשבעה חולים, כולם עם אוסטיאוארתריטיס מתקדמת של הברך. החוקרים מציינים כי תוצאות בדיקת ה-CT היו פחות מהימנות בחולים עם הופעה חדשה של גאוט ובחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הברך.

בחולים עם תסמינים המערבים את הברך תועדה אבחנה מאושרת רדיוגרפית של אוסטיאוארתריטיס וללא היסטוריה של גאוט, אך בבדיקת ה-CT זוהתה צביעה ירוקה באזור המפרק. לא ברור מהי המשמעות של משקעים אלו ואם מדובר בממצא מלאכותי או כי מעיד על שקיעת מונוסודיום אוראט.

החוקרים ערכו גם בדיקה נוספת להערכת הדיוק האבחנתי במדגם שכלל 30 חולים עם דלקת מפרק, ללא נוזל מפרק תקין לבדיקה. ב-14 מהחולים הללו זוהתה הצביעה הירוקה, בעיקר באזורים סמוכים למפרק. ב-12 מבין 14 החולים שהסכימו להשלים שאיבת נוזל תחת אולטרה-סאונד, זוהו גבישים באתרים סמוכים אלו ולא בחלל המפרקי.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בשלב זה, בדיקת Dual-Energy CT תשמש כבדיקה שנייה במקרים בהם התקבלו תוצאות לא-אבחנתיות בבדיקת מיקרוסקופ מקוטב של נוזל מפרקי.

Ann Rheum Dis 2014

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה