Radiology

ממצאים חדשים תומכים בהסרת אזהרת ה-FDA בנוגע לבדיקות CT בחולים עם התקנים לבביים (Am Coll Cardiol)

בשנת 2008, מנהל המזון והתרופות האמריקאי פרסם אזהרה לרופאים לפיה בדיקות CT עלולות להפריע לפעילות התקנים אלקטרוניים, כולל קוצבי לב והתקני ICD (Implantable Cardioverter Defibrillator). עם זאת, אזהרה זו התבססה על עדויות מעשיות מעטות.

כעת, חמש שנים וחצי מאוחר יותר, החוקרים שסקרו נתוני בדיקות CT במהלך עשר שנים בבתי החולים שלהם, לא מצאו סימנים להפרעה אפשרית של בדיקות ההדמיה לפעילות התקנים לבביים מושתלים.

הממצאים פורסמו בכתב העת Journal of the American College of Cardiology והובילו לקריאה למנהל המזון והתרופות לשקול מחדש את האזהרה.

במסגרת הסקירה הנוכחית, החוקרים בחנו את הנתונים אודות כלל המטופלים עם קוצבי לב והתקני ICD, שעברו בדיקות CT בין יולי 2000 ועד מאי 2010, בשני בתי חולים גדולים, עם סך כולל של 516 בדיקות. הם לא מצאו עדויות למקרי תמותה, ברדיקרדיה או טכיקרדיה שדרשו את הפסקת הבדיקה או התערבות מיידית ואשפוז לא-מתוכנן, תכנות מחדש של ההתקן, מכות חשמל לא-הולמות, או החלפה או תיקון ההתקן בעקבות בדיקות ההדמיה.

שינויים אפשריים במדדי ההתקן תועדו בחלק קטן מההתקנים, אך אלו זוהו הן בקבוצת הנבדקים שעברו בדיקות CT והן בקבוצת הביקורת, בה לא נערכה בדיקת ההדמיה. החוקרים לא הצליחו לזהות קשר דפיניטיבי עם בדיקת ההדמיה, ולא תוארו השלכות קליניות נלוות.

למרות המלצת מנהל המזון והתרופות האמריקאי, מרבית החולים עברו בדיקות CT ללא התייחסות מיוחדת להתקנים הלבביים וללא חקירה שגרתית של ההתקן, עדות לכך שרופאים רבים אינם מקפידים על אזהרות הסוכנות. דבר זה דורש התארגנות לוגיסטית ויקרה, בעיקר לאור העליה הניכרת במספר החולים עם התקנים מושתלים, כמו גם העליה בשיעור החולים הנשלחים לבדיקות CT.

במרץ 2013 עודכנה ההמלצה המקורית של מנהל המזון והתרופות האמריקאי, עם הסרת הדגש על הצורך בבדיקות שגרתיות של ההתקנים וכעת מציינים כי רופא מיומן צריך להיות זמין כאשר מבצעים בדיקת CT, המערבת אזור של התקן, במשך למעלה ממספר שניות.

עם זאת, האפשרות לתכנות של ההתקן ומכת חשמל לא-הולמת עדיין מוזכרת בהמלצה, וייתכן ואין צורך בכך, לאור העדויות החדשות.

מומחים בתחום חשים כי העדכון של הסוכנות מהווה המלצה רכה יותר, אך מוסיפים כי אינם יודעים אילו עדויות חדשות הובילו לעדכון ההמלצה של מנהל המזון והתרופות האמריקאי. נכון לעכשיו, ה-FDA לא יצר קשר עם המומחים בנוגע למחקרם, למרות שחלק מהנתונים הוצעו במהלך כנסים רפואיים.

Am Coll Cardiol 2014

לידיעה במדסקייפ

הערת מערכת:

יש לזכור כי יש מגבלות/התוויות-נגד לביצוע בדיקות MRI למטופלים עם התקנים לבביים מושתלים, למעט ההתקנים שמותאמים גם לבדיקות MRI וזאת בעקבות העלייה המשמעותית בתקופה האחרונה בשימוש ב-MRI על חשבון CT.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה