Radiology

האם בדיקת CT מעלה את הסיכון למחלות ממאירות בילדים ומתבגרים? (BMJ)

במאמר שפורסם במהלך חודש מאי בכתב העת British Medical Journal, מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (Computed Tomography או CT) עשויה להביא לעליה בסיכון להתפתחות מחלות ממאירות בילדים ומתבגרים.

החוקרים בחנו את הרשומות הרפואיות אודות ילדים ומתבגרים בגילאי 0-19 שנים, שנכללו במאגר הנתונים Australian Medicare בין 1 בינואר, 1985, ועד 31 בדצמבר, 2005 והמשיכו במעקב אחר המשתתפים עד 31 בדצמבר, 2007.

מבין 10.9 מיליון משתתפים במדגם כולו, כ-680,000 נחשפו לקרינה מייננת במינון נמוך בעקבות בדיקת CT, ו-18% מאלו עברו למעלה מבדיקה אחת. החוקרים התבססו על מרווח של שנה אחת בין בדיקת ה-CT ועד לאבחנת ממאירות, במטרה לצמצם את האפשרות כי הבדיקה נעשתה כחלק מבירור להערכת מחלות ממאירות. הם גם לקחו בחשבון מרווחים של 5 ו-10 שנים בניתוחי הנתונים בהמשך.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 9.5 שנים אחר משתתפים שנחשפו לבדיקות CT ו-17.3 שנות מעקב אחר משתתפים שלא נחשפו לבדיקות אלו, 3,150 מאלו שנחשפו לבדיקות ההדמיה ו-57,524 מאלו שלא נחשפו אובחנו עם ממאירות. שיעורי ההיארעות הכוללים של מחלות ממאירות במרווח של שנה אחת מהבדיקה היו גבוהים יותר ב-24% בקרב אלו שנחשפו לבדיקות CT, לאחר תקנון לגיל, מין ושנת לידה (p<0.001). שיעורי ההיארעות נותרו גבוהים יותר בקרב אלו שנחשפו לבדיקות ההדמיה כאשר הנתונים נבחנו במרווחים של 5 ו-10 שנים, אך היקף העליה היה קטן יותר.

שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר זוהו עם ממאירות של המוח, עם שיעור גבוה כמעט כפליים בקרב אלו שעברו בדיקות CT של הראש. העליה בשיעור גידולי המוח בקבוצת המשתתפים שנחשפו לבדיקות ההדמיה ועברו סריקה של הראש, עמד על 122.7, עם עליה של 2.97 בשיעורי ההיארעות. עם זאת, העליה ביחס הסיכון המתוקן נותרה עם כל הגידולים לאחר ניתוח נתונים שלא כלל גידולי מוח.

שיעורי ההיארעות היו הגבוהים ביותר עם חשיפה לבדיקת CT בילדים מתחת לגיל חמש שנים, אך ירדו עם עליה בגיל בעת החשיפה הראשונה.

החוקרים חישבו את שיעור ההיארעות האבסולוטי של כל הגידולים יחדיו ומצאו כי עמד על 9.38 מבין 100,000 נבדקים, כלומר עליה של 608.4 בגידולים בקבוצת הנבדקים שנחשפו לבדיקות ההדמיה, או ממאירות נוספת לכל 1,800 בדיקות CT.

לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי כי בדיקת ה-CT הייתה האחראית העיקרית לעלייה בקרב נבדקים שנחשפו לבדיקות ההדמיה, אך ההשערה זוכה לתמכה של מספר תצפיות בנושא, דוגמת זו המחקר הנוכחי.

BMJ. Published online May 21, 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה