Radiology

התועלת של בדיקות MRI לפני ניתוח נשים מבוגרות עם סרטן שד (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Roentgen Ray Society)

התועלת של בדיקת הדמיה בתהודה מגנטית להערכת היקף המחלה בנשים בגילאי 60 ומעלה עם אבחנה חדשה של סרטן שד, הודגמה באופן ברור במחקר חדש שתוצאותיו הוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Roentgen Ray Society לשנת 2013.

בנשים מתחת לגיל 50 שנים, התועלת של בדיקה זו הוכחה בעבר. עם זאת, ייתכן ויהיה קשה לשכנע את המבטחים לממן בדיקות MRI להערכת היקף המחלה בנשים מבוגרות יותר, לאור העלות הגבוהה של הבדיקות ודרושות עדויות נוספות בנושא.

החוקרים סקרו באופן רטרוספקטיבי את התוצאות בנשים בגילאי 60 שנים ומעלה, עם אבחנה חדשה של סרטן שד, שעברו בדיקת MRI להערכת היקף המחלה. הם מצאו ממאירויות נוספות ב-42% מהחולות ושינוי בטיפול כתוצאה מתוצאות בדיקות MRI ב-47% מהמקרים. ממצאים אלו מצביעים על התועלת של בדיקות MRI להערכת היקף המחלה בנשים בגילאי 60 שנים ומעלה.

החוקרים סקרו את התוצאות אודות נשים עם אבחנה של נגע חדש בבדיקת MRI של השד להערכת היקף המחלה, בתקופה שבין דצמבר 2003 ועד דצמבר 2011.

מבדיקות ההדמיה עלו 271 ממצאים, כאשר בכל המקרים בוצעה ביופסיה: 47% ביופסיות בוצעו תחת הנחיית MRI, 38% תחת הנחיית אולטרה-סאונד, 8% ביופסיות סטריאוטוקטיות וב-7% מהמקרים בוצע אספירציה באמצעות מחט דקה.

מהממצאים עולה כי 42% מהנגעים היו ממאירים 83 בשד באותו צד ו-32 בשד הנגדי.

באשר לנגעים באותו צד, 46 היו באותו רביע כמו הגידול המקורי, 29 היו ברביע שונה ו-8 היו נגעים גרורתיים לקשריות הלימפה. מבין ממצאים אלו, 29 היו אטיפיים, 12 היו בצד הנגדי ו-14 היו באותו צד (שבעה ברביע שונה ותשעה באותו רביע). אחד הממצאים האטיפיים הללו זוהה כגרורה לקשרית לימפה.

כתוצאה מהממצאים בבדיקת MRI חל שינוי בטיפול הניתוחי ב-47% מהחולות שהמשיכו להוצאה ניתוחית; בניתוח, ב-24% מהנשים קשריות הלימפה היו חיוביות. אלו חולות שכבר אובחנו עם ממאירות אחת. מדובר באוכלוסיה בסיכון-גבוה, עם סבירות גבוהה לנגעים נוספים, לכן הממצאים אינם מפתיעים.

במחקר שני שהוצג בכנס, סקרו חוקרים את תוצאות ביופסיות בהנחיית MRI שבוצעו בין מרץ 2006 ועד מאי 2012. הם בחנו נתונים אודות 215 נגעים ב-171 נשים בגיל ממוצע של 51 שנים.

מבין נגעים אלו, 10.7% היו ממאירים, 11.2% אטיפיים, 7.2% בסיכון גבוה והיתר היו שפירים.

באוכלוסיית מחקר זו, לא זוהה מאפיין קליני מסוים הקשור עם ממאירות. עם זאת, גודל נגע גדול יותר, האדרת רקע בולטת של פרנכימת השד בבדיקת MRI והקינטיקה היו קשורים משמעותית עם ממאירות.

החוקרים זיהו מגמה לפיה שיעור הממאירויות היה גבוה יותר בנגעים עם שוליים חדים, ומגמה לשיעורי ממאירות נמוכים יותר בנגעים או מוקדים עם עוצמת סיגנל גבוהה בהדמיות T2.

תשע נשים שתוכננו לכריתת גוש עברו בסופו של דבר כריתת שד, שש נשים נדרשו להוצאה כירורגית נוספת, ארבע נדרשו לכריתת גוש נוספת, שתי נשים שתוכננו לכריתת שד עברו בסופו של דבר הוצאה של גוש, ואישה אחת נדרשה לדיסקציה נוספת של קשרית זקיף.

החוקרים הסבירו כי טיפול אגרסיבי יותר נדרש במרבית החולות וביופסיות בהנחיית MRI בנשים עם אבחנה חדשה של סרטן שד עשויות להשפיע על הטיפול הניתוחי בקרוב לשליש מהנשים במחקר הנוכחי.

הכנס השנתי מטעם ה-American Roentgen Ray Society לשנת 2013

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה