Radiology

מחלוקת נוספת בנוגע לבדיקות סקר לסרטן שד (BMJ)

סקירה עצמאית של בדיקות סקר לסרטן שד בבריטניה שנערכה בעקבות מחלוקת ניצחת בנוגע לתועלת והנזקים של בדיקות ממוגרפיה, הייתה אמורה לתת מענה חד משמעי למחלוקת. עם זאת, פרופ’ באום, פרופסור לכירורגיה בבריטניה הטיל ספק במסקנות הסקירה, כאשר הנימוקים לכך פורטו במאמר חדש שפורסם בכתב העת BMJ.

אעפ”י שפרופ’ באום היה מעורב תכנית בדיקות הסקירה לסרטן שד בבריטניה לפני עשרים שנים, הוא דן לאחרונה בשינוי שחל בעמדותיו בראיון לאחת מתחנות הרדיו.

לדבריו, הוא עקב בזהירות רבה אחד העדויות שהצטברו לפיהן ההערכות הראשוניות שהצביעו על תועלת לבדיקות הסקירה הללו היו מופרזות וכי למעשה התעלמו מההערכות הראשוניות של הנזקים האפשריים.

הסקירה העצמאית נערכה ע”י פאנל מומחים בלתי-תלוי. על-בסיס מחקרים קליניים, הפאנל העריך כי ניתן יהיה למנוע 43 מקרי תמותה עקב סרטן שד עבור כל 100,000 נשים בגילאי 50 שנים ומעלה שיוזמנו לבדיקות סקירה בעשרים השנים הבאות. עם זאת, הם גם העריכו כי שיעורי אבחנת-יתר (כלומר, אבחנה של ממאירות שלעולם לא תגרום לתסמיני ממאירות או תמותה במהלך חיי האישה) צפויים לעמוד על 129 לכל 10,000 נשים.

הסקירה קבעה כי תכנית הסקירה לסרטן שד בבריטניה מאריכה את חיי הנשים ולכן, בסיכומו של דבר, התועלת עולה על הנזקים האפשריים.

פרופ’ באום יוצא כנגד מסקנה זו. לדבריו, במידה וכוללים מקרי תמותה עקב טיפול לסרטן שד בחישובים, אזי הנזקים עקב תכניות סקירה לסרטן שד עולים על התועלת של בדיקות אלו. הוא מתמקד בנזקים במקרים של אבחנת-יתר עקב תהליכי הסקירה ומסביר כי 80% מהנשים צפויות לטיפולים קרינתיים, המעלים את הסיכון לתמותה עקב מחלת לב איסכמית בשיעור של 1.3%, ומעלים את הסיכון לסרטן ריאות בשיעור של 2.0%. כאשר מוסיפים זאת להערכות שיעורי התמותה מכל-סיבה, ההערכה היא כי צפויות 1-3 מקרי תמותה מסיבות אחרות עבור כל מניעה של מקרה תמותה אחד עקב סרטן שד.

בנוסף, פרופ’ באום מטיל ביקורת על נתוני המחקר הקליני ששימשו לסקירה הנתונים מבוססים על מחקרים שנערכו לפני 20-25 שנים ואינם רלבנטיים לעידן המודרני . השיפור באפשרויות הטיפול בסרטן שד בשנים האחרונות צפוי להביא להפחתת התועלת של בדיקות הסקירה. בנוסף, מנתונים שפורסמו לאחרונה ממחקרים תצפיתיים עולה כי שיעורי אבחנת-יתר הם אף גבוהים יותר (סביב 50%) מהשיעורים עליהם דווח במחקרים קליניים (כאשר בסקירה העצמאית שיעורים אלו נעו סביב 19%).

לנקודה זו חשיבות רבה מאחר שעשויה לשנות את היחס של נשים בגילאי 50-70 שנים בנושא לבדיקות ממוגרפיה סדירות, כל שלוש שנים.

BMJ

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה