Radiology

השימושים הקליניים של אולטרה-סאונד של מערכת השרירים והשלד (Arthritis Care Res)

אולטרה-סאונד של מערכת השרירים והשלד (MSUS או Mulsculoskeletal Ultrasound) הינו אמצעי סביר בידי ריאומטולוג, לאבחנה של מחלות שונות במפרקים ומצבים דלקתיים ונוירולוגיים, אך לא ככל להערכת התוצאות באוסטיאוארתריטיס, כך לפי המלצות חדשות מטעם ה-American College of Rheumatology שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research.

המומחים מסבירים כי MSUS עשוי לשמש כתוסף חשוב לבדיקה הגופנית של המטופל. אולטרה-סאונד עשוי להדגים מפרקים וגידים ולהוביל לאבחנה מדויקת או מוקדמת יותר, עם פרוצדורות מדויקות יותר. הבדיקה שימושית במיוחד בחולים עם ארתריטיס דלקתית והפרעות בגידים. אולטרה-סאונד עשוי לשמש ככלי עזר למתן זריקות למפרקים קשים או אזורים סמוכים למפרק.

הועידה הציגה את המלצותיה לשימוש “סביר” במקום שימוש “הולם” לאחר שניתוח RAND לא-כלל שיקולי עלות. לדברי המומחים,  מאחר והסיכונים הכרוכים בפרוצדורה הם מינימאליים ומאחר ואין שיקולי עלות, הסקירה נוטה לטובת השימוש בפרוצדורה. לפיכך, במקום שימוש הולם, הם בחרו במונח שימוש סביר, הכולל את המצבים הבאים:

·         כאב מפרקי, נפיחות או תסמינים מכאניים, ללא אבחנה דפיניטיבית (מפרקי Glenohumeral, Acriomioclavicular, Sternoclavicular, מרפק, שורש כף יד, Metacarpophalangeal, Interphalangeal, ירך, ברך, קרסול ו-Metatarsophalangeal).

·         ארתריטיס דלקתית והופעת תסמינים חדשים או מתמשכים (מפרקי Glenohumeral, Acriomioclavicular, מרפק, שורש כף יד, Metacarpophalangeal, Interphalangeal, ירך, ברך, קרסול ו-Metatarsophalangeal).

·         כאבי כתפיים או תסמינים מכאניים, אך לא Adhesive Capsulitis או כהכנה להתערבות ניתוחית.

·         בלוטות תת-לסתיות ובלוטות פרוטיד בחשד למחלת שיוגרן.

·         תסמינים סמוכים למפרק שקשה להעריך בשל רקמת שומן או הפרעה ברקמה רכה (מפרקי Glenohumeral, Acriomioclavicular, מרפק, שורש כף יד, Metacarpophalangeal, Interphalangeal, ירך, ברך, קרסול ו-Metatarsophalangeal).

·         כאב נוירופתי אזורי לאבחנה של כליאת העצב המדיאני בתעלה הקרפאלית, כליאת העצב האולנרי בתעלה הקוביטאלית, והעצב הטיביאלי האחורי בתעלה הטרזאלית.

·         הכוונת אספירציה ממפרק ומסביב למפרק או הזרקה באתרים שונים, הכוללים את האזור הסינוביאלי, טנוסינוביאלי, בורסה או סביב הגידים.

בדיקת MSUS באזורי TMJ (Temporomandibular Joints) ו-Costochondral Joints לא הוגדרה כסבירה מאחר ומיקום העצמות מפריע לעיתים קרובות להדגמת אזורים אלו.

החוקרים גם מדגישים כי המלצות אלו תקפות לבדיקות המבוצעות כחלק מהערכה קלינית מקיפה במרפאה ריאומטולוגית.

צוות המשימה סקר את הספרות הרפואית והגיע להמלצות אלו בנוגע לשימוש ההולם בבדיקת אולטרה-סאונד של שריר-שלד במרפאה ריאומטולוגית. המלצות אלו כוללות דירוג של סוג העדויות, כאשר עדויות בדרגה A נתמכות בלפחות שני מחקרים קליניים אקראיים, או לפחות מטה-אנליזה אחת של מחקרים אקראיים; עדויות בדרגה B מבוססות על מחקר אקראי יחיד, מחקרים לא-אקראיים, או מטה-אנליזה של מחקרים לא-אקראיים; עדויות בדרגה C מאושרות ע”י קונצנזוס של דעות מומחים, הצגות מקרים או טיפול קליני סטנדרטי.

Arthritis Care Res. 2012;64:1625-1640

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה