Radiology

המהימנות של בדיקות הדמיה למלנומה אינן מהימנות בחולים ללא גרורות (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-ASDS)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society for Dermatologic Surgery עולה כי בדיקות הדמיה שגרתיות אינן מהימנות להערכת שלב מלנומה ומעקב אחר חולים ללא סימנים לגרורות.

החוקרים מסבירים כי העניין סביב אבחנה מוקדמת של מלנומה ממארת עלה בעקבות פיתוח אמצעי טיפול יעילים יותר. מרבית הרופאים אינם מכירים את התועלת או הנזקים של בדיקות הדמיה בחולים עם מלנומה עורית ראשונית ללא-תסמינים. ממצאים אלו עומדים בניגוד להמלצות של חלק מהאיגודים המקצועיים בנוגע למקומן של בדיקות הדמיה.

החוקרים בחנו את העדויות בנוגע לשימוש בבדיקות הדמיה לקביעת השלב של מלנומה ממארת והמעקב אחר החולים. הם ערכו חיפוש במאגרי MEDLINE, Web of Science ו-Google Scholar ואספו מחקרים שהתבססו על צילומי חזה, בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית, בדיקות PET (Positron Emission Tomography), בדיקות טומוגרפיה ממוחשבת ובדיקות אולטרה-סאונד.

החוקרים הופתעו מהמספר הנמוך מאוד של תוצאות חיוביות-אמיתיות והמספר הגבוה מאוד של תוצאות חיוביות-שגויות. יתרה מזאת, אין עדויות משכנעות לפיהן אבחנה מוקדמת אכן משפרת את ההישרדות.

החוקרים בחנו את שיעור התשובות החיוביות-אמיתיות ותשובות חיוביות-שגויות של מגוון בדיקות הדמיה ששימשו להערכת שלב המחלה ומצאו כי שיעור החולים עם תוצאות חיוביות-אמיתיות ותוצאות חיוביות-שגויות היה דומה בחולים שהיו במעקב. בנוסף, בחלק קטן מהחולים נקבע כי המחלה נתיחה לפי צילומי חזה (0.97%), בדיקת PET (10%) או בדיקת אולטרה-סאונד (4.5%).

בהעדר תסמינים, למרבית בדיקות ההדמיה שיעור נמוך של תוצאות חיוביות-אמיתיות ושיעור גבוה של תוצאות חיוביות-שליליות. הסיכוי כי בדיקות אלו יסייעו לחולים הוא נמוך מאוד, והאפשרות לנזק פסיכולוגי ויאטרוגני היא גבוהה. בנוסף, אין עדויות משכנעות לפיהן אבחנה מוקדמת של מלנומה גרורתית אכן מביאה לשיפור התוצאות.

American Society for Dermatologic Surgery (ASDS) 2012 Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה