Radiology

מקומו של הטיפול הקרינתי בנשים מבוגרות עם סרטן שד מוקדם (J Clin Oncol)

ממחקר חדש עולה הרושם כי חלק מהנשים הקשישות עם סרטן שד בשלב מוקדם מקבלות טיפול-יתר, שאינו מועיל להן, אך כרוך בתופעות לוואי אפשריות.

החוקרים מצאו כי כ-75% מהנשים בגילאי 70 ומעלה עם סרטן שד בשלב I קיבלו טיפול קרינתי, בנוסף לטיפול ניתוח משמר-שד סטנדרטי, למרות שההנחיות קובעות כי ניתן לוותר על הטיפול הקרינתי בנשים אלו, שכן אין הוכחות להארכת שיעורי ההישרדות.

במחקר משנת 2004, חוקרים מבית הספר לרפואה בהרווארד מצאו כי הוספת טיפול קרינתי לניתוח משמר-שד לא הביא לשיפור הישרדותי בקשישות עם סרטן שד בשלב I, ככל הנראה בשל הבדלים במאפייני הגידול בנשים.

בעקבות זאת, הוספה אפשרות של טיפול ללא-קרינה להנחיות מטעם ה-National Comprehensive Cancer Network בשנת 2005, כך שטיפול אופטימאלי בקבוצה זו יכול לכלול או שלא לכלול טיפול קרינתי.

במטרה לבחון אם שינויים אלו משפיעים על הטיפול, החוקרים בחנו את הנתונים אודות קרוב ל-13,000 נשים, בגילאי 70 ומעלה, שאובחנו עם סרטן שד בשלב I בין 2001 ו-2007.

קרוב ל-77% מהנשים קיבלו טיפול קרינתי בשילוב עם ניתוח משמר-שד, עם ירידה קלה בלבד לפני ואחרי המחקר משנת 2004 והשינוי שבא בעקבותיו בהנחיות לטיפול.

בקרב נשים עם תוחלת חיים צפויה של פחות מחמש שנים (לפי גילן ומחלות רקע), 44% קיבלו טיפול קרינתי לפני פרסום ממצאי המחקר בשנת 2004 ו-41% קיבלו טיפול זה לאחר פרסום הממצאים.

במחקר משנת 2004, 1% מהנשים שעברו ניתוח משמר-שד והקרנות פיתחו הישנות של הממאירות תוך חמש שנים, זאת בהשוואה ל-4% מאלו שעברו כריתה של הגוש בלבד. כל הנשים קיבלו גם טיפול בטמוקסיפן.

המשמעות הינה כי יש לטפל בהקרנות ב-33 נשים במטרה למנוע הישנות אחת לאחר חמש שנים. הבעיה היא שלא ניתן לזהות את האישה האחת מבין 33 הנשים בה צפויה התועלת לטיפול.

כאשר החוקרים עקבו אחר נשים מהדו”ח המקורי עד לאחר עשר שנים, הם עדיין לא הדגימו הבדלים בתמותה בין שתי קבוצות הטיפול. גם לאחר השינוי בהנחיות, רופאים עשויים לבחור לטפל בנשים מבוגרות בהקרנות, בכדי לחוש כי עושים כל שביכולתם עבור המטופלות שלהם.

החוקרים התאכזבו מכך שרופאים רבים לא עקבו אחר העדויות והפסיקו במתן טיפול קרינתי, אך מאמינים כי השינוי יופיע בהדרגה.  הם גם מוסיפים כי להערכתם צפויה תועלת בעירוב נשים מבוגרות בתהליכי קבלת ההחלטות לטיפול במחלה הממארת, כך שיקבלו החלטות באופן מודע.

J Clin Oncol 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה