Radiology

התועלת של טיפול קרינתי ביוני פחמן באוסטיאוסרקומה לא-נתיחה (Cancer)

טיפול קרינתי ביוני פחמן עשוי לסייע בטיפול בחולים עם אוסטיאוסרקומה לא-נתיחה של הגו, כך מדווחים חוקרים מיפן בכתב העת Cancer.

ברקע למחקר מסבירם החוקרים כי הפרוגנוזה של חולים עם אוסטיאוסרקומה לא-נתיחה היא גרועה. מדובר בגידול עמיד יחסית לטיפול קרינתי, אם כי רדיותרפיה עם פוטונים הביאה לבקרה מקומית. עם זאת, להקרנה עם יוני פחמן טווח מוגדר-היטב, פיזור לא-משמעותי לרקמות והעברה גדולה יותר של אנרגיה ליניארית מטיפול בפוטונים או פרוטונים.

החוקרים בחנו את אפשרות הטיפול ב-78 חולים בין השנים 1996-2009. אתרי הגידול העיקריים היו האגן (61 חולים) והאזור הפארא-ספינאלי (15 חולים). חציון המינון (70.4 Gray) ניתן ב-16 פרקציות קבועות במהלך ארבעה שבועות. החולים היו במעקב למשך תקופה מינימאלית של 14 חודשים.

שיעורי ההישרדות הכוללים לאחר חמש שנים עמדו על 33%, ושיעורי הבקרה המקומית עמדו על 62%. ב-38 חולים עם נפח מטרה קליני של מתחת ל-500 סמ”ק, השיעורים המקבילים עמדו על 46% ו-88%.

שלושה חולים פיתחו סיבוכים חמורים של העור ושל רקמה רכה, שדרשו שתלי עור, אך לא תוארו רעילות חמורה אחרת. ארבעה חולים פיתחו סיבוכים נוירולוגיים קבועים, ככל הנראה עקב הטיפול הקרינתי.

12 חולים שרדו למעלה מחמש שנים, כולל תשעה ששרדו ללא-מחלה. שישה לא נדרשו עוד למשככי כאבים ושמונה יכלו ללכת, עם או בלי מקל הליכה.

לאור ממצאים אלו, החוקרים מסכמים וכותבים כי לטיפול קרינתי עם יוני פחמן רעילות מתקבלת על הדעת וצפוי להוות חלק מרכזי בטיפול בחולים עם אוסטיאוסרקומה לא-נתיחה של הגו, ולשמש כחלופה לטיפול ניתוחי.

Cancer 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה