Radiology

התועלת של טיפול קרינתי כנגד גידולי TGCT (מתוך Cancer)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Cancer עולה כי לטיפול קרינתי במינון בינוני תועלת ארוכת טווח בחולים עם גידולים מסוג TGCT (Tenosynovial Giant Cell Tumor), כאשר אין די בהתערבות ניתוחית.

החוקרים כותבים כי גידולי TGCT עשויים לערב כל מפרק, אך השכיחות הגבוהה ביותר הינה סביב הברך. הסרה מלאה או הסרת שוליים מספיקה לרוב לבקרה מקומית, אך במקרים רפרקטורים נדרשת לעיתים החלפה של המפרק ואף קטיעה.

החוקרים דיווחו עבר על ממצאים ראשוניים של טיפול קרינתי EBRT (External-Beam Radiotherapy). במחקר הנוכחי הם מעדכנים בנוגע לניסיון שלהם בטיפול בחמישים חולים לאחר טיפול קרינתי וניתוחי, בין השנים 1972-2006.

49 חולים אובחנו עם TGCT דיפוזי, עם מעורבות חוץ-מפרקית ותוך-מפרקית; חולה אחד אובחן עם גידול ממאיר. 30 חולים עברו לפחות שני ניתוחים לפני טיפול קרינתי.

מינון הקרינה הממוצע היה 39.8 Gy. רעילות קרינתית הייתה קלה יחסית.

לאחר מעקב ממוצע של קרוב לשמונה שנים, ב-47 חולים המחלה הייתה יציבה או שלא תוארה הישנות. שלוש ההישנויות המקומיות תוארו בחולים שקיבלו טיפול במינון 35 Gy, אך ממצא זה לא היה מובהק סטטיסטית.

שני חולים נדרשו בהמשך להחלפת מפרק הירך בשל התקדמות אוסטיאוארתריטיס לאחר הטיפול, ונרשמו ארבעה מקרים של AVN (Avascular Necrosis).

מבחינה תפקודית, שבעה חולים דורגו כרמה תפקודית מצוינת, ב-34 חולים הרמה התפקודית הייתה טובה, בחמישה הייתה סבירה ובארבעה חולים הרמה התפקודית הייתה גרועה.

לאור הממצאים, החוקרים מסכמים וכותבים, בחולים עם הישנות נרחבות או הישנויות מרובות או באלו בהם ניתוח בלבד הסתיים במחלה שיירית משמעותית או שלא היה אפשרי ללא אובדן תפקודי מג’ורי, טיפול משולב בקרינה וניתוח, הינו פרוטוקול הבחירה.

Cancer 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה