Radiology

בדיקת CT להערכת סרטן ריאות עשויה לסייע באבחנת COPD (מתוך JAMA)

לבדיקת סקר לסרטן ריאות בעזרת בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT או Computed Tomography) עשויה להיות תועלת נוספת הבדיקה מסייעת באבחנה מוקדמת של מחלת ריאות חסימתית כרונית (COPD או Chronic Obstructive Pulmonary Disease), כך עולה ממחקר חדש שפורסם  במהדורת 26 באוקטובר של כתב העת JAMA.

לדברי החוקרים, יש חשיבות רבה לאבחנה מוקדמת מאחר שהפסקת עישון בשלב מוקדם במהלך המחלה מובילה להאטת התקדמת המחלה ולירידה בתחלואה ובתמותה.

במסגרת המחקר, 1140 גברים שנהגו לעשן בעבר או בהווה עברו בדיקות תפקודי ריאה (ספירומטריה) ובדיקת CT באותו יום. בדיקות תפקודי ריאה, המהוות את מדד הזהב לאבחנת COPD, הובילו לאבחנת COPD ב-437 משתתפים. הבדיקות שימשו כנקודת ייחוס להערכת הדיוק האבחנתי של בדיקות CT.

מבדיקות ה-CT עלה כי 274 מבין 437 הגברים (63%) סבלו ממחלת ריאות חסימתית כרונית, עם 85 תשובות חיוביות שגויות.

לכן, לסריקת CT רגישות של 63% לאבחנת COPD, סגוליות של 88%, ערך מנבא חיובי של 76% וערך מנבא שלילי של 79%.

להערכת החוקרים, רגישות של 63% הינה נמוכה מדי מכדי להמליץ על בדיקת CT כבדיקת סקירה עיקרית ל-COPD, ולכן אינה מהווה תחליף לבדיקת תפקודי ריאה.

עם זאת, לבדיקת CT באוכלוסיה זו עדיין יש חשיבות רבה, לאור השכיחות הנמוכה של אבחנת COPD. למעשה, רק 3.6% מהמשתתפים במחקר אובחנו עם אמפיזמה, ורק 8.2% אובחנו עם ברונכיטיס. ערכים אלו היו נמוכים מאוד, לאור העובדה כי 38% מהגברים במחקר סבלו למעשה ממחלת ריאות חסימתית כרונית, על-פי בדיקת תפקודי ריאה.

לאור זאת, מרבית המקרים שזוהו בעזרת בדיקת CT במחקר הנוכחי היו למעשים מקרים חדשים רק מאחר ו-COPD מאובחנת לעיתים רחוקות באופן כללי. כמו כן, המקרים האמורים במחקר הנוכחי היו ברובם מקרים של מחלת ריאות חסימתית כרונית בשלב מוקדם. מבין 437 המקרים, 277 גברים (63%) סבלו ממחלה קלה ו-135 גברים (30.9%) סבלו ממחלה בדרגה בינונית.

JAMA. 2011;306:1775-1781

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה