Radiology

השימוש באמצעים להפחתת טעויות בקרינה (מתוך כנס AAPM ו-COMP)

ממחקר חדש שהוצג בכנס מטעם American Association of Physicists in Medicine ו-Canadian Organization of Medical Physicists עולה כי השימוש במדי קרינה על-בסיס מכשיר אלקטרוני נייד (Electronic Portal Imaging Device, ובקיצור, EPID), הינה גישה יעילה מאוד במניעת טעויות בטיפולי קרינה אונקולוגיים.

החוקרים מדווחים כי EPID הינו המדד הטוב ביותר להבטחת איכות, ומזהה 83% מהטעויות. מדובר בטכנולוגיה לא-מורכבת, אך מסיבות שאינן ברורות, אינה מצויה בשימוש מספק בארצות הברית, כאשר אין כמעט מרפאה בארצות הברית המשתמשת באמצעים אלו.

במסגרת המחקר, החוקרים העריכו את היעילות של מספר מדדים להבטחת איכות, המצויים בשימוש במרפאות, כולל רשימות מלאי, תכנית סקירה של רופאים, הערכת רשומות ע”י פיזיקאים, מדידת מינונים, IMRT (Intensity Modulated Radiation Therapy). המטרה הייתה לבחון באיזו נקודה כדאי לרכז את המאמצים.

הסקירה כללה 4407 כמעט-טעויות עליהן דווח בשתי מרפאות. האירועים עליהם דווח בין השנים 2007-2011 לא השפיעו על החולים, אך עשויים היו לגרום נזק, עם תופעות לוואי בדרגה בינונית לפחות. סך כולל של 292 כמעט-אירועים אלו (7%) הוגדרו כאירועים בעלי פוטנציאל חומרה גבוה.

החוקרים מצאו כי מדדי הבטחת איכות הסטנדרטיים היו שונים מאוד ביכולתם לזהות טעויות, וכי אף אחד ממדדי הבטחת איכות הנ”ל אינו בעל יעילות של 100% לזיהוי טעויות נפוצות. למרבית הבדיקות הקיימות יעילות של פחות מ-50%, ו-3% מהטעויות אינן מזוהות בכל בדיקה.

סקירת הגיליונות מופיעה בראש רשימת המדדים להבטחת איכות. גם רשימות מלאי הן אמצעי הבטחת איכות יעיל.

עם שיעור זיהוי טעויות של 83%, הערכת רמת הקרינה באמצעות מכשירי EPID מביאה לצמום משמעותי של טעויות הקרינה. החוקרים כותבים כי בשנים הקרובות יהיה צורך לעקוב ולראות אם מתחילים ליישם את הגישה הנ”ל.

American Association of Physicists in Medicine (AAPM) and the Canadian Organization of Medical Physicists (COMP) Joint 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה