Radiology

האם בטוח לדחות את הטיפול הקרינתי בסרטן ממוקם של הערמונית? (מתוך Annals of Internal Medicine)

מאת ד”ר בן פודה-שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון מאי של ירחון Annals of Internal Medicine וכללה מחקרים אשר השוו גישות טיפוליות שונות לחולים עם סרטן ממוקם של הערמונית, לא עולות מסקנות חד-משמעיות ביחס לבטיחות של מעקב פעיל בלבד בהשוואה לטיפול קרינתי מוקדם. לטענת החוקרים, לראות התוצאות הללו קשה לייעץ למטופלים האם בטוח להמתין עם ההקרנות בטיפול בסרטן ממוקם של הערמונית.

החוקרים מציינים כי למרבה הצער המחקרים שנכללו במטה-אנליזה לא העריכו מראש את אותן התוצאות, ומרביתם בוצעו ללא הקצאה אקראית של החולים.

מומחה בתחום אשר נתבקש להגיב לפרסום הדברים לא הופתע מהיעדר מסקנות ברורות ממטה-אנליזה זו. לדבריו, חולים עם סרטן הערמונית הבוחרים שלא לקבל הקרנות פעמים רבות הינם שונים מאוד מאלו הבוחרים בטיפול זה- כך למשל, ברבים מהמקרים מדובר היה באנשים בריאים יותר או כאלו בהם הסרטן היה פחות אגרסיבי- דבר המקשה על ההשוואה בין שתי קבוצות החולים.

כתוצאה מכך, עבור מרבית הגברים העומדים בפני בחירה זו, האפשרות העיקרית הינה לדון בנושא עם רופאיהם, מומחי הטיפול הקרינתי והמנתחים, ואז לשוב ולקבל את ההחלטה בינם ובין עצמם, מספר המומחה.

במטה-אנליזה הנוכחית, סקרו החוקרים 75 מחקרים אשר בחנו את התועלת של גישות שונות ביחס לטיפול קרינתי בסרטן הערמונית, ואת הסיכונים הכרוכים בהימנעות מטיפול קרינתי לחלוטין.

על אף האיכות המתודולוגית הירודה של המחקרים, טוענים החוקרים כי עלה בידם לאסוף די ראיות בכדי שניתן יהיה להסיק כי מינונים גבוהים יותר של קרינה- בדרך כלל 1,500 rad נוספים- הינם יעילים יותר בהורדת רמות ה-Prostate specific antigen (PSA), וזאת ללא תופעות לוואי הקשורות במעי או במערכת השתן.

עם זאת, החוקרים מבקשים להדגיש כי המחקרים עקבו אחר המשתתפים רק למשך מספר שנים, כך שלא ברור לדבריהם שמא מינוני הקרינה הגבוהים יותר גורמים לבעיות בטווח הארוך.

לבסוף, חוקרים בבריטניה ובקנדה עומלים כעת על השוואת תוצאות בקבוצות דומות של גברים אשר הוקצו אקראית לקבל טיפול ניתוחי יחד עם הקרנות או לחילופין היעדר טיפול כלל. החוקרים מציעים כי לכשיתפרסמו תוצאותיהם של מחקרים אלו הנמשכים כעת, יתכן והדבר יסייע בהבהרת חלק מהשאלות הללו.

Ann Intern Med 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה