Radiology

המאפיינים של גידולי מעי גס ורקטום המאובחנים במרווח הזמן בין בדיקות סקר (מתוך הכנס של DDW)

עד כה לא ברורות הסיבות להופעת גידולים ממאירים של המעי הגס והרקטום במרווח הזמן בין בדיקות סקר, אך ממחקר חדש מהולנד עולה כי למרבית הנגעים הללו מראה מאקרוסקופי עדין, כאשר בשלב מוקדם הם קטנים ושטוחים, וקל לפספס אותם בבדיקות קולנוסקופיה.

הממצאים בעקבות סקירת מקרים בת 10 שנים פורסמו בכנס ה-DDW (Digestive Disease Week).

החוקרים מצאו כי מרבית הממאירויות המתגלות בין בדיקות סקר עשויות לנבוע מנגעים שפוספסו, ככל הנראה מאחר שהיו קטנים או שטוחים, ובדרגה קטנה יותר, כריתת פוליפ לא-מלאה. המשמעות הינה כי יש להקפיד על הדרכה סיסטמית לזיהוי וטיפול יעיל למניעה יעילה של גידולים אלו.

גודל הנגעים שאובחנו במרווח בין הזמן בין הבדיקות, בהשוואה ליתר הממאירויות, היה קטן יותר משמעותית, עם שכיחות גבוהה יותר של נגעים שטוחים.

נגעים בגודל של פחות מ-1 סנטימטר תועדו ב-11.6% מהמקרים של גידולים שזוהו במרווח הזמן בין הבדיקות, ונגעים בגודל 1-2 סנטימטרים תועדו ב-19.2% לעומת 12.5%, בהתאמה. ממאירויות בגודל של מעל 2 סנטימטרים תועדו ב-69.2% בהשוואה ל-86.2%, בהתאמה (P<0.001). הגודל הממוצע של הנגעים שאובחנו במרווח הזמן בין הבדיקות היה 2.7 סנטימטרים לעומת 3.9 סנטימטרים בקבוצת ההשוואה.

מראה הנגעים היה שטוח ב-48.1% מהגידולים שאובחנו במרווח הזמן בין הבדיקות, לעומת 20.9% בקבוצה המקבילה, עם חדירה ב-51.9% לעומת 79.1%, בהתאמה (p<0.001).

מאפיינים אחרים היו דומים: כולל שלב המחלה, היסטולוגיה והתמחות הרופא המטפל.

לפי מיקום, שיעור הנגעים במעי הגס הפרוקסימאלי עמד על 70.4% בחולים עם גידול במרווח הזמן בין הבדיקות, לעומת 32.9% בקבוצה המקבילה (p<0.001).

מניתוח סטטיסטי המתוקנן לגיל ומין, עולה כי יחס הסיכויים לנגע קטן עמד על 0.82 (p=0.020), יחס הסיכויים לנגע שטוח לעומת נגע בולט עמד על 3.75 (p=0.001) ויחס הסיכויים למיקום פרוקסימאלי לעומת דיסטאלי היה 5.07 (p<0.001).

הופעה עדינה של הנגעים סיפקה הסבר ל-53.6% מגידול המעי הגס והרקטום, וניתן לסווגם כנגעים שפוספסו, כאשר 10.7% מהם אובחנו באותו מקטע, ולכן ייתכן ולא הוסרו במלואם. ב-35.7% מהמקרים לא נמצא כל הסבר ברור.

מתוך כנס Digestive Disease Week

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה