Radiology

בדיקת MRI מסייעת באבחנת הישנות סרטן ערמונית בנוכחות ערכי PSA נמוכים מאוד (מתוך Cancer Imaging and Radiation Therapy Symposium)

בחולים עם עליה ברמות PSA (Prostate-Specific Antigen) או רמות PSA גבוהות באופן עקבי לאחר כריתת הערמונית, בדיקת הדמיה אנדו-רקטאלית בתהודה מגנטית, DCE (Dynamic Contrast Enhanced), יעילה בזיהוי הישנות מקומית של סרטן ערמונית, גם בחולים עם רמות PSA נמוכות ביותר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

החוקרים מאמינים כי בדיקת MRI DCE אנדו-רקטאלית, תשמש בעתיד במסגרת הערכה סטנדרטית יותר של חולים עם עליית PSA או חולים עם רמות PSA מוגברות באופן עקבי לאחר כריתת ערמונית.

כיום, מרבית הרופאים מתבססים על בדיקת טומוגרפיה ממוחשבת (CT) של הבטן והאגן, ומיפוי עצמות, להערכת חולים אלו. הם סבורים כי בדיקת MRI DCE, אנדו-רקטאלית, תספק מידע רב יותר מבדיקת CT, מאחר שבדיקת הדמיה בתהודה מגנטית טובה בהרבה בהבחנה בין רקמת/גידול ערמונית ובין רקטום/שלפוחית/שרירים.

החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של 389 חולים שטופלו בין ינואר 2004 ועד אוקטובר 2010 בשל עליה ברמות PSA או רמת PSA גבוהה באופן עקבי לאחר כריתת ערמונית; 143 חולים עברו בדיקת DCE MRI של האגן בטרם התחלת טיפול הצלה.

מבין אלו, ב-113 חולים רמות PSA לא היו ניתנות למדידה (מתחת ל-0.1 ננוגרם למ”ל) לאחר ניתוח וב-30 רמות PSA היו ניתנות למדידה לאחר הניתוח (חציון PSA של 0.2 ננוגרם למ”ל). בעת ביצוע בדיקת MRI, חציון רמת PSA עמד על 0.3 ננוגרם למ”ל.

בבדיקת MRI, מוקד האדרה מהירה עם חומר ניגוד באזור שלפוחית הזרע/ערמונית הוגדר כחשוד להישנות מקומית; 35 מבין 143 החולים ענו על קריטריון זה בבדיקת MRI. 26 מהחולים הללו עברו ביופסיה תחת הנחיית אולטרה-סאונד של אזור שלפוחית הזרע/הערמונית, עם 23 מקרים בהם אובחנה ממאירות. הערך המנבא החיובי של DCE MRI אנדו-רקטאלי לאבחנת ממאירות היה 88.5%.

תשעה חולים קיבלו טיפול הצלה בהקרנות לערמונית/שלפוחית הזרע, ללא אישור פתולוגי של המוקד החשוד ב-MRI; 8 מהם נותרו ללא-מחלה לאחר חציון של 22 חודשים (7 חולים עם רמת PSA מתחת ל-1.0 ננוגרם למ”ל וחולה אחד עם רמת PSA של 1.0 ננוגרם למ”ל).

חציון רמת PSA בחולים עם הישנות מקומית מוכחת-בביופסיה עמד על 1.35 ננוגרם למ”ל. בשמונה חולים עם הישנות מוכחת בביופסיה רמת PSA עמדה על מתחת ל-1.0 ננוגרם למ”ל בעת ביצוע הביופסיה.

מבין תשעה חולים לאחר ביופסיה שבוצעה ללא ממצאים חשודים בבדיקת MRI, באחד אובחנה הישנות מקומית מוכחת בפתולוגיה, עם ערך מנבא שלילי של 88.9% לבדיקת DCE MRI אנדו-רקטאלית.

החוקרים סבורים כי ההנחה הרווחת היא כי בחולים עם רמת PSA נמוכה אין עדות קלינית לממאירות. מהמחקר עולה כי כעת ניתן לזהות ממאירויות גם ברמות PSA נמוכות (הריכוז הנמוך ביותר בו אובחן גידול ממאיר היה 0.3 ננוגרם למ”ל).

הם מאמינים כי יש חשיבות רבה לאפשרות לזהות גידולים ממאירים בערמונית בשלב מוקדם. ראשית, כך ניתן לבחור טוב יותר את החולים הצפויים לתועלת מטיפולי הצלה בהקרנת למיטת הערמונית. כמו כן, הדבר יאפשר לאונקולוגים לתכנן טוב יותר את הטיפול הקרינתי.

Cancer Imaging and Radiation Therapy Symposium. Presented April 29, 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה