Radiology

עליה בנפח אמיגדלה והיפוקמפוס בקשישים שמנים (Am J Clin Nutr)

הסקירה נערכה בהמלצת עורכת מדור תזונה, דלית וייסמן

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-American Journal of Clinical Nutrition עולה כי בשמנים נפחי האמיגדלה וההיפוקמפוס גדולים יותר. כאשר לוקחים בחשבון את התפקוד של המבנים הללו, ייתכן וממצאים אלו מעידים כי לזיכרונות הדוניסטים חשיבות רבה בבקרת אכילה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גרעיני בסיס, היפוקמפוס ותלמוס מעורבים בבקרה של התנהגות האכילה של בני אדם, כולל קלטים תחושתיים פנימיים וחיצוניים. בקרת האכילה תלויה גם במגוון גורמים קוגניטיביים, כולל זיכרונות המקושרים למוצרי מזון והקשר סביבתי, ותכונות של הרגש ותחושת תגמול משפיעות על התנהגויות אלו. מחקרים שפורסמו לאחרונה הדגימו קשר בין השמנה ובין אובדן חומר אפור וחומר לבן.

מאחר ולא ידוע אם המעורבות של מבנים מוחיים תת-קורטיקליים בהרגלי האכילה של בני אדם באה לידי ביטוי גם בנפח אותם מרכיבים. לפיכך, במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את נפח גרעיני הבסיס, היפוקמפוס ותלמוס בנבדקים שמנים.

כל המשתתפים היו חלק ממחקר PROSPER (PROspective Study of Pravastatin in the Elderly at Risk). במסגרת המחקר נערכו בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית (MRI) של המוח להערכת נפח Nucleus Accumbens, Globus Pallidus, Amygdala, Putamen, Caudate Nucleus, תלמוס והיפוקמפוס ב-471 נבדקים, בגיל ממוצע של כ-74 שנים.

מהתוצאות עולה כי בשמנים נפח האמיגדלה השמאלית והימנית גדול יותר, כמו גם נפח ההיפוקמפוס השמאלי, בהשוואה לנבדקים בעלי משקל תקין (BMI<25). אך אחד מהמבנים התת-קורטיקליים האחרים לא היה שונה בגודלו בין שתי הקבוצות הללו. לאחר תיקון לגיל, מין, הרגלי עישון, יתר לחץ דם ונטילת טיפול ב-Pravastatin, החוקרים מצאו קשר בין ערכי BMI ובין נפח האמיגדלה השמאלית והימנית ונפח ההיפוקמפוס השמאלי.

החוקרים כותבים כי הממצאים העיקריים של המחקר מעידים על הגדלה של נפח ההיפוקמפוס והאמיגדלה בשמנים. שני המבנים הללו משחקים תפקיד חשוב בהרגלי האכילה. יתרה מזאת, לא תועד קשר בין מדד מסת הגוף ובין אף אחד ממבני המוח האחרים שנבחנו. לאמיגדלה תפקיד חשוב בהשפעה על התאבון, ויתרה מזאת, למבנה זה חשיבות בלמידה של התנסויות ספציפיות עם מזון.

Am J Clin Nutr

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה