Radiology

האם הערכה סונוגרפית של משקל שלפוחית השתן יכולה לעזור להעריך את רמת חסימת מוצא השלפוחית? (מתוך BJUI)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של כתב העת BJU International עולה כי הערכה סונוגרפית של משקל שלפוחית השתן אינה נמצאת בקורלציה לרמת חסימת מוצא השלפוחית בגברים עם סימפטומים אורינריים.

החוקרים השתמשו בנתונים של 50 גברים עם סימפטומים אורינריים (LUTS ) לא נוירוגניים, אשר הופנו לבדיקות אורודינמיות. הגברים ענו על שאלון International Prostate Score Symptoms (IPSS) , ובהמשך בוצעה הערכה סונוגרפית של גודל השלפוחית לאחר הזלפת 150 מ”ל נוזל לתוכה. קריטריונים לאי הכללה כללו: נפח שלפוחית קטן מ-150 מ”ל, ניתוח ערמונית בעבר, הקרנות לאגן בעבר, ציון IPSS קטן מ-8, אבן בשלפוחית או דלקת בדרכי השתן.

הגברים חולקו ל-4 קבוצות לפי הערכה סונוגרפית של משקל השלפוחית עד 30 גרם, 30-50 גרם, 50-70 גרם, או מעל 70 גרם. לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין חומרת חסימת מוצא השלפוחית (לפי הערכה אורודינמית) לבין משקל השלפוחית לפי הערכה סונוגרפית:

המשקל המוערך הממוצע היה 51.7 גרם ב-20 גברים עם חסימה קלה של מוצא השלפוחית.

ב-20 גברים עם חסימה בינונית של מוצא השלפוחית המשקל המוערך הממוצע היה 54.1 גרם.

ב-10 גברים עם חסימה קשה של מוצא השלפוחית המשקל המוערך הממוצע היה 54.8 גרם.

לא נמצא הבדל מובהק סטטיסטית בין קבוצות המשקל המוערך בגיל הנבדקים, משקל ערמונית, ציון IPSS , שארית לאחר התרוקנות, קיבולת שלפוחית, נוכחות פעילות יתר של שריר הדטרוזור, או רמת חסימת מוצא השלפוחית.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הערכה סונוגרפית של משקל שלפוחית השתן לא נמצאה בקורלציה עם רמת חסימת מוצא השלפוחית. יתכן והדבר נובע מהבדלים במשך החסימה בין הגברים, כמו גם מתגובות שונות של השלפוחית לחסימה.

BJU Int 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה