Radiology

Mediastinoscopy לעומת Endosonography לצורך הערכת בלוטות מדיאסטינליות בסרטן ריאה (מתוך JAMA)

מאת ד”ר אולה קראסיק

מחקר חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של JAMA השווה Mediastinoscopy לעומת Endosonography ככלים להערכת בלוטות מדיאסטינליות לצורך staging של סרטן ריאה. מהמחקר עולה כי בחולים עם NSCLC יש עדיפות ל-staging בשילוב של endosonography עם הערכה כירורגית בהשוואה להערכה כירורגית בלבד.

בחולים עם NSCLC (Non-Small Cell Lung Cancer ) הניתן לכריתה מומלץ לבצע הערכה של בלוטות מדיאסטינליות. הערכה כירורגית (surgical staging ) אינה מספיק מדוייקת, וכתוצאה מכך מבוצעות תורקומיות רבות ללא צורך. מחקר זה תוכנן להשוות בין גישה זו לבין גישה נוספת המוכרת על ידי ההנחיות להערכת NSCLC והיא בצוע Endosonography טרם ההתערבות הכירורגית. אם לא נמצאו בלוטות נגועות ב-US , ממשיכים ל-staging כירורגי.

המחקר, randomized controlled multicenter trial , כלל 241 חולים עם חשד ל-NSCLC נתיח עם אינדיקציה ל-staging מדיאסטינלי לפי CT או PET . החולים חולקו לשתי קבוצות staging כירורגי מול endosonography (שילוב של transesophageal + endobronchial US EUS-FNA, EBUS-TBNA ) והמשך להערכה כירורגית במידה ולא נצפו בלוטות נגועות ב-US . במידה ולא נמצא פיזור מדיאסטינלי, עברו החולים תורקוטומיה עם דיסקציה של בלוטות הלימפה.

התוצאה הראשונית הייתה רגישות לגילוי גרורות בבלוטות המדיאסטינום (N2/N3 ) בהשוואה ל-staging כירורגי פתולוגי סטנדרטי. תוצאות משניות הוגדרו כשיעור תורקוטומיות בלתי מוצדקות ושיעור סיבוכים.

מתוך 241 החולים שהשתתפו במחקר, בקבוצת ה-staging הכירורגי היום 118 חולים, ואילו בקבוצת ה-endosonography היו 123 חולים, מתוכם 65 עברו בהמשך גם staging כירורגי. בלוטות נגועות נמצאו ב-41 חולים (35%, CI 95%, 27-44%) בקבוצת ה-staging הכירורגי, ב-56 חולים (46%, CI 95%, 37-54%) בקבוצת הסונוגרפיה (P=0.11 ) וב-62 חולים (50%, CI 95%, 42-59%) בקבוצת סונוגרפיה ואחריה staging כירורגי (P=0.02 ). תוצאות אלה מתאימות לרגישות של 79% ב-staging כירורגי מול 85% ב-staging סונוגרפי (P=0.47 ) מול 94% ב-staging סונוגרפי ואחריו כירורגי (P=0.02 ).

תורקוטומיה לא מוצדקת בוצעה ב-21 חולים (18%, CI 95%, 12-26%) בקבוצת ה-mediastinoscopy מול 9 חולים (7%, CI 95%, 4-13%) בקבוצת ה-endosonography (P=0.02 ). שיעור הסיבוכים היה דומה בשתי הקבוצות.

לסיכום, בחולים עם NSCLC יש עדיפות ל-staging בשילוב של endosonography עם הערכה כירורגית בהשוואה להערכה כירורגית בלבד. ההערכה המשולבת מעלה רגישות לזיהוי גרורות מדיאסטינליות ומורידה את הסיכוי לתורקוטומיה בלתי מוצדקת.

JAMA 2010;304(20):2245-2252

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה