Radiology

שיעור גבוה של תשובות חיוביות שגויות בסריקות CT המבוצעות כסקר לאיתור סרטן הריאה (מתוך כנס RSNA)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-96 של Radiological Society of North America (RSNA) עולה כי כ-23% מסקירות הטומוגרפיה הממוחשבת (CT) אשר בוצעו במסגרת מחקר ה-National Lung Screening Trial (NLST) לאיתור סרטן הריאה ואשר סווגו כחיוביות התגלו למעשה כשגויות.

החוקרים מציינים כי רק 649 מבין 75,136 סריקות ה-CT שבוצעו הובילו לאבחנה של סרטן הריאה. לדבריהם, ממצאים אשר מצריכים את המשך ההערכה כוללים את הנוכחות של נודול שאינו מסוייד או נודולים בגודל 4 מ”מ ומעלה, וכן כל ממצא מחשיד נוסף דוגמת תמט לובארי, הגדלת בלוטות לימפה הילאריות או מדיאסטינליות, וכל נגע אנדוברונכיאלי.

החוקרים מסבירים כי במחקר ה-NSLT עברו הנבדקים סריקות CT בשלוש נקודות זמן. במחזור הראשון, סווגו 7,193 נבדקים מבין 26,314 (27.3%) כחיוביים. במחזור השני של הבדיקות, 6,902 מבין 24,718 (27.9%) סווגו כחיוביים, ואילו במחזור השלישי 4,054 מבין 24,104 נבדקים (16.8%) סווגו כחיוביים לסרטן הריאה על פי תוצאות בדיקת הדימות.

לטענת החוקרים, שיעור התשובות החיוביות השגויות (False positive, FP) הינו גבוה, אולם אין הדבר מפתיע. הם מסבירים כי ציפו לכך, אולם לא ידוע באיזו מידע יעמוד שיעור זה בקנה אחד עם אלו המופיעים כאשר מבוצעות בדיקות סקר לאיתור סוגים אחרים של סרטן, כגון סרטן השד, סרטן המעי או הערמונית.

ככלל, מציינים החוקרים כי שיעורי התשובות החיוביות בשוגג עבור בדיקות סקר לאיתור סוגים אחרים של סרטן הינם מעט נמוכים יותר מאשר עבור בדיקות CT המבוצעות כסקר. על אף שיעור ה-FP הגבוה שנצפה, הם טוענים כי מעודד לדעת שישנה בדיקה אשר עשויה להיות בעלת השפעת מה על שיעורי התמותה הגבוהים הנצפים ביחס לסרטן הריאות.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי הירידה של 20% בשיעור התמותה בעקבות ביצוע בדיקות ה-CT כסקר, על אף היותה משמעותית, עדיין לא תפתור את ההימצאות הגבוהה של מקרי תמותה כתוצאה מסרטן הריאה הקיימת בארצות הברית כיום.

אחת הסוגיות העלולות להפריע להכללת סריקות ה-CT כבדיקת סקר בהקשר זה הינה השונות הרבה בין הרדיולוגים המפענחים את הסריקות, אולם לטענת החוקרים עניין זה יילך ויפחת ככל שהרדיולוגים יתרגלו לביצוע בדיקות סקר אלו.

עבור רדיולוגים המבצעים את בדיקות הסקר, הם מסבירים, עשויה להיות מידה של סובייקטיביות בפירוש התוצאות. כך למשל, תתכן שונות באופן בו הם מודדים את גודל הנודול, דבר העשוי להשפיע על האופן בו אותו נודול מסווג. עם זאת, מידת השונות בין המפענחים במחקר ה-NSLT הייתה לדברי החוקרים צנועה ביותר, ודומה לזו הנצפית בהקשר של ביצוע סריקות CT בהתוויות אחרות, כגון בשאלה של תסחיף ריאתי ואף לזו של פירוש תוצאות ממוגרפיה.

החוקרים מוסיפים כי באם המשך המחקר בתחום יביא לשיפור הסגוליות של פירוש סוגים אלו של נגעים- למשל על בסיס מיקומם בריאה או צורתם- הרי שהדבר יהיה מועיל מאוד ויסייע לרופאים המפענחים להיות עקביים יותר בתשובותיהם.

פתרון מבטיח נוסף הינו לדברי החוקרים השימוש בטכנולוגיה אבחנתית המבוססת על מחשב, ויתכן ותסייע בסופו של דבר באיפיון נודולים חשודים ובשיפור הסטנדרטיזציה של הערכת הנודולים.

החוקרים מבקשים להדגיש כי סריקת CT איננה משום כלי מושלם, וכי יתכן ונגע אגרסיבי הגדל במהירות יתפתח בשנה החולפת בין שתי בדיקות. כמו כן, יתכן ויהיו נגעים קטנים בתוך דרכי האוויר אותם קל יהיה לפספס בסריקת CT. בנוסף, מובן שיתכן והרופא המפענח יפספס נגע זה או אחר, שכן שיעורי הזיהוי לא עומדים על 100%.

בנוסף, מזכירים החוקרים כי כאשר תנוסח בסופו של דבר מדיניות ביחס לבדיקות סקר לסרטן הריאה, הרי שחשוב יהיה כי הן הנבדקים והן רופאיהם יהיו מודעים לאפשרות של תשובות חיוביות שגויות, ויכירו בכך שהמדובר באחד החסרונות של בדיקות הסקר.

החוקרים מסכמים כי השיעור הגבוה של תשובות חיוביות הינה סוגיה קשה ביותר עבור הנבדקים, שכן מרגע שמסווגים ככאלו שבדיקתם הייתה חיובית או כאלו בהם נצפה ממצא חריג בריאה העלול להיות סרטני, הרי שהדבר מביא למידה רבה של חרדה. הם מציעים כי ניתן להפיק תועלת רבה יותר באמצעות התבוננות בגישה אחרת על בדיקות הסקר- לא כבדיקה המגלה ‘אחת ולתמיד’ אם יש או אין נגע סרטני, על הנבדק להתייחס לטענתם לבדיקת הסקר כבדיקת מעקב אחר התפתחות סרטן הריאה אשר בה כל ממצא חריג, באם מתגלה, ילווה על פי רוב בסבירות נמוכה מאוד שאכן הינו סרטני. מאידך, באם יתגלה כל שינוי שהוא בנגע החשוד, הרי שיהיה עדיין ניתן לטיפול בעודו קטן מאוד ובטרם יגרום לתסמינים ויתפשט לדרגת מחלה חמורה יותר.

מתוך הכנס השנתי ה-96 של Radiological Society of North America (RSNA) אשר נערך בשיקאגו, אילינוי, בחודש נובמבר 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה