Radiology

הפחתת שיעורי התמותה על-רקע סרטן ריאות בעקבות בדיקות סקר המבוססות על בדיקת CT (מתוך National Cancer Institute)

מחקר NLST (National Lung Screening Trial) בארצות הברית הופסק לאחר שמהתוצאות לאחר שמונה שנים עלה כי בדיקות סקירה של מעשנים כבדים, המבוססות על בדיקת CT (Computed Tomography) הובילו לירידה משמעותית בשיעורי התמותה על-רקע סרטן ריאות, בהשוואה לבדיקות סקירה המבוססות על צילומי חזה.

לדברי החוקרים, זוהי הפעם הראשונה בה הודגמה במחקר קליני אקראי-מבוקר עדות ברורה לירידה משמעותית בתמותה עקב סרטן ריאות עם בדיקות סקירה, והם סבורים כי לממצאים תהיינה השלכות ארוכות טווח.

המחקר החל בשנת 2002 וכלל למעלה מ-53,000 מעשנים בהווה ובעבר, בגילאי 55-74 שנים. המשתתפים חולקו באקראי לבדיקות סקר שנתיות למשך שלוש שנים, באמצעות בדיקת CT או צילום חזה, ולאחר מכן נותרו במעקב למשך חמש שנים נוספות.

התוצאות הדגימו הבדל מובהק סטטיסטית בתמותה עקב סרטן ריאות בין שתי הקבוצות, מה שהוביל להפסקת המחקר. תועדו 354 מקרי תמותה עקב סרטן ריאות בקרב נבדקים שעברו בדיקות סקר המבוססות על CT, ו-442 מקרי תמותה באלו שעברו בדיקות סקר המבוססות על צילומי חזה (ירידה של 20%).

לדברי החוקרים, סרטן ריאות הינו אחד הגורמים המובילים לתמותה עקב ממאירות בארה”ב וברחבי העולם, לכן אפשרות מהימנה העשויה להפחית את התמותה עקב הממאירות הנפוצה בשיעור של 20% עשויה למנוע את התוצאות ההרסניות של המחלה במקרים רבים.

ממצאי המחקר מספקים עדות אובייקטיבית לתועלת של בדיקת CT (Low-Dose Helical CT) כבדיקת סקירה במבוגרים בסיכון גבוה, ונראה כי עם  בדיקת סקירה הליקאלית במינון-נמוך ניתן להציל את חייהם של עשרות אלפי חולים.

עם זאת, לאור הקשר ההדוק בין סרטן ריאות ועישון סיגריות, החוקרים מדגישים שוב כי הדרך הטובה ביותר למנוע תמותה על-רקע סרטן ריאות היא לא להתחיל לעשן לעולם; באלו שכבר מעשנים, יש להפסיק לעשן לצמיתות.

ממצא נוסף העולה מהמחקר הוא ירידה של 7% בתמותה מכלל הסיבות בקרב נבדקים שעברו בדיקות סקר המבוססות על בדיקת CT, בהשוואה לאלו בהן בדיקות הסקר התבססו על צילומי חזה. כרבע מכלל מקרי התמותה נבעו מסרטן ריאות, יתר מקרי התמותה יוחסו לגורמים דוגמת מחלה קרדיווסקולארית.

נותרו עוד מספר שאלות ללא-מענה, בהן מיהם המטופלים בסיכון גבוה? מהו משך המעקב הנדרש אחר הנבדקים? מה לגבי תשובות חיוביות-שגויות בבדיקת CT המזהה נגעים שאינם ממאירים? כמו כן, הממצאים מבוססים על משטר שרירותי של 3 בדיקות סקר שנתיות, שבשום אופן אינו מהווה את משטר הטיפול האופטימאלי או האופייני. בנוסף, אין עדיין נתונים אודות ההיענות לפרוטוקול בדיקות הסקירה; במידה ושיעורי ההיענות נמוכים, אזי ניתן להניח כי מדובר בתת-הערכה של התועלת של בדיקות סקירה המבוססות על בדיקת CT.

הנחת מומחים בתחום היא כי הפסקה מוקדמת של המחקר מעידה על חשיבות הממצאים.

National Cancer Institute

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה