Radiology

מה היעילות של הזרקה תוך מפרקית של סטרואידים תחת הכוונת אולטראסאונד בטיפול באוסטיאוארתריטיס של מפרק הירך? (מתוך Rheumatology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון אוגוסט של ירחון Rheumatology עולה כי הזרקה תוך-מפרקית של סטרואידים תחת הכוונת אולטראסאונד בחולים הסובלים מאוסטיאוארתריטיס של מפרק הירך הינה גישה טיפולית יעילה ובטוחה לשם השגת שליטה בכאבים וירידה בהיפרטרופיה הסינוביאלית באופן המאפשר הימנעות משימוש בהכוונת שיקוף רנטגן.

החוקרים מסבירים כי ביקשו בעבודתם זו לבחון את היעילות של הזרקה תוך-מפרקית של קורטיקוסטרואידים לשם הקלת כאב בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הירך תחת הכוונת אולטראסאונד. לשם כך, גויסו למחקר 40 חולים, בגיל ממוצע של 62.78 שנים העונים על הקריטריונים של ה-ACR לאוסטיאוארתריטיס של הירך, עם סינוביטיס המאובחנת באולטראסאונד. הנבדקים הסכימו לעבור הזרקות תוך-מפרקיות של סטרואידים בהכוונת אולטראסאונד בשל כאב אשר אינו מגיב לטיפול המקובל.

החוקרים מדווחים כי בתחילת המעקב, ושוב בתום חודש ושלושה חודשים של מעקב, נתבקשו הנבדקים לציין את מידת הכאב בהליכה באמצעות מדד ה-Visual Analogue Scale (VAS), וכן לבצע את ה-Lequesne index ולהיבדק באולטראסאונד לנוכחות סינוביטיס. התוצאות הושוו עם אלו של נבדקים בקבוצת ביקורת אשר הותאמו להם על פי גילם. כמו כן נוטרו תופעות לוואי קצרות וארוכות טווח.

לדברי החוקרים, בתום חודש ושלושה חודשי מעקב לאחר ההזרקה, מדד הכאב על פי VAS בעת הליכה היה נמוך משמעותית בהשוואה לתחילת המעקב (p<0.001), וכן עמד בקורלציה גבוהה למדד ה-Lequesne. כמו כן, נצפתה ירידה בהיפרטרופיה הסינוביאלית ב-75% במפרקי הירך בתום חודש ושלושה חודשים בהשוואה לתחילת המחקר (p<0.001).

בקבוצת הביקורת, הכאב על פי VAS בעת הליכה, מדד ה-Lequesne וההיפרטרופיה הסינוביאלית היו ללא שינוי בתום שלושה חודשים בהשוואה לתחילת המעקב (p>0.05).

החוקרים מוסיפים כי נצפתה פריחה חולפת בפנים בקרב 16 חולים במהלך 24-48 השעות הראשונות לאחר ההזרקה. לא דווח על תופעות לוואי לדבריהם.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מציינים החוקרים את העובדה כי התוצאות נבעו ממקרים שטופלו במסגרת העבודה הרוטינית ולא כחלק ממחקר מבוקר בהקצאה אקראית, וכן כי מספר החולים לא היה רב וכי לא הייתה זמינה בדיקת דימות אחרת לשם השוואה של הערכת הרקמות הרכות במפרק הירך.

החוקרים מסכמים כי לאור תוצאותיהם אלו, הזרקת סטרואידים תוך-מפרקית תחת הכוונת אולטראסאונד בחולים עם אוסטיאוארתריטיס של הירך הינה גישה טיפולית יעילה ובטוחה להשגת שליטה בכאבים וצמצום ההיפרטרופיה הסינוביאלית בצורה המאפשרת הימנעות מהצורך בהכוונת שיקוף רנטגן.

Rheumatology. 2010;49(8):1490-1494

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה