Radiology

CTA מהווה חלופה לצנתור לבבי בהערכת מחלת עורקים כליליים (מתוך American Journal of Roentgenology)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת מאי של American Journal of Roentgenology עולה כי בדיקת CTA (Computed Tomography Angiography) הינה חלופה משתלמת מבחינת עלות-תועלת לצנתור לבבי פולשני, בהערכת חולים עם תוצאות חיוביות במבחן מאמץ, אך סיכוי של פחות מ-50% למחלת עורקים כליליים משמעותית.

לדברי החוקרים, חולים עם תוצאות חיוביות במבחן מאמץ, אך ללא תסמינים לבביים, וכן חולים עם מבחן מאמץ חיובי וכאב חזה לא-טיפוסי, מופנים לעיתים קרובות לצנתור לבבי להערכת מחלת עורקים כליליים.

הם כותבים כי בדיקת CTA של העורקים הכליליים הינה חלופה לא-פולשנית, העשויה לסייע לרופאים למיין ביעילות את החולים הללו.

במסגרת המחקר הם השוו את שיעור התוצאות השליליות-שגויות, חיוביות-שגויות, עלויות וחשיפה לקרינה בעקבות הפנייה ישירה של חולים לצנתור לבבי עם התועלת בביצוע בדיקות CTA של העורקים הכליליים טרם צנתור.

עם שכיחות מחלת עורקים כליליים של 50%, החוקרים מצאו כי ביצוע בדיקת CTA של העורקים הכליליים לפני צנתור לבבי מביאה לחסכון בעלויות לכל מטופל, עם שיעור תשובות שליליות-שגויות של 2.5% ועליה של 1-2 mSv בחשיפה לקרינה (עלייה מינימאלית).

מהתוצאות עולה כי כאשר לחולה סבירות של 85% למחלת עורקים כליליים, מבחן מאמץ חיובי, בדיקת CTA היא חלופה פחות יקרה להפניה ישירה לביצוע צנתור לבבי.

החוקרים כותבים כי מחקרים שפורסמו לאחרונה מצאו כי צנתור לבבי אבחנתי של חולים עם תסמינים לא-טיפוסיים יביא לזיהוי מחלת עורקים כליליים משמעותית בפחות ממחצית מהמקרים. במידה והסבירות טרם הבדיקה למחלת עורקים כליליים היא נמוכה, תוצאות בדיקת CTA של העורקים הכליליים צפויות לחסוך בעלויות ובמינון הקרינה.

American Journal of Roentgenology

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה