Radiology

הסיכון לתוצאות חיוביות-שגויות בבדיקות סקר לסרטן ריאות (Ann Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 20 באפריל של Annals of Internal Medicine עולה כי במיוחד עם בדיקת CT במינון-נמוך, הסיכון לתשובות חיוביות-שגויות בעקבות בדיקת סקר לסרטן ריאות משמעותי לאחר שתי בדיקות שנתיות בלבד.

החוקרים מסבירים כי חלה עלייה בעידוד ביצוע בדיקות סקר לסרטן ריאות, בעיקר בדיקות CT במינון נמוך. עם זאת, בדיקות הסקר כרוכות בחשיפת נבדקים בריאים לנזקים אפשריים, ושיעור התשובות החיוביות בעקבות בדיקת CT במינון-נמוך מעולם לא נבחנו באופן רשמי.

במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים לקבוע את הסיכון המצטבר לתשובה חיובית-שגויה בדם שעבר בדיקות סקר לסרטן ריאות, במשך שנה או שנתיים, ולקבוע את שיעור הפרוצדורות האבחנתיות המיותרות.

החוקרים התבססו על מחקר National Lung Screening Trial, שכלל 3190 מעשנים בהווה או בעבר, בגילאי 55-74 שנים, עם היסטוריה של עישון של לפחות 30 שנות-חפיסה, וללא היסטוריה של סרטן ריאות. המשתתפים חולקו באקראי לבדיקות סקר עם בדיקת CT במינון נמוך או צילום חזה בתחילת המחקר, ולאחר שנה אחת.

בדיקות המעקב נערכו שנה אחת לאחר בדיקת הסקר הסופית, במטרה לקבוע את שיעור התשובות החיוביות-שגויות, שהוגדרו בנוכחות בדיקות סקר חיוביות עם בירור מלא שלילי או עם מעקב של לפחות 12 חודשים, ללא אבחנה של סרטן ריאות.

לאחר בדיקת סקר אחת, הסבירות המצטברת לתשובה חיובית-שגויה בעקבות בדיקת CT במינון נמוך עמדה על 21% (95% CI = 19%-23%). לאחר שתי בדיקות סקר, הסבירות המצטברת לתשובה חיובית-שגויה אחת לפחות בבדיקת CT במינון נמוך עלתה ל-33% (95% CI = 31%-35%). עם צילום חזה, השיעורים עמדו על 9% (95% CI = 8%-11%) לאחר בדיקת סקר אחת ו-15% (95% CI = 13%-16%) לאחר שתי בדיקות סקר.

לאור הממצאים הללו של תשובות חיוביות-שגויות, פרוצדורה פולשנית בוצעה ב-7% מהמשתתפים עם תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת CT במינון נמוך וב-4% מאלו עם תוצאה חיובית-שגויה בבדיקת צילום חזה.

הסיכון לתוצאות חיוביות-שגויות בבדיקות סקר לסרטן ריאות משמעותי לאחר שתי בדיקות שנתיות בלבד, בעיקר עם בדיקת CT במינון נמוך. החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

מגבלות המחקר כוללות את השפעת המתנדבים הבריאים, שני סבבים בלבד של בדיקות סקר, מעקב לאחר הבדיקה השנייה שהיה מוגבל ל-12 חודשים בלבד, ותת-הערכה של שיעור התוצאות החיוביות-שגויות מאחר שלא נערך מעקב סיסטמי אחר תוצאות שליליות.

לאור הסבירות הגבוהה יחסית של תוצאות חיוביות שגויות בבדיקת CT במינון נמוך, במסגרת בדיקות סקר לסרטן ריאות, חשוב לדון באופן מעמיק עם הנבדקים המבקשים לערוך את הבדיקה בכדי שיוכלו להעריך טוב יותר את הנזקים כנגד התועלת שבבדיקה.

Ann Intern Med. 2010;152:505-512

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה