Radiology

ניתוח משפר את צפיפות העצם בילדים עם מחלת קושינג (מתוך Journal of Pediatrics)

מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו ב-Pediatrics, עולה כי ניתוח TSS (Transsphenoidal Surgery) מביא לשיפור צפיפות המינראלים בעצם בילדים עם מחלת קושינג.

במסגרת המחקר העריכו החוקרים את צפיפות העצם בקבוצה של ילדים עם רמות קורטיזול מוגברות עקב מחלת קושינג, הן לפני והן 13-18 חודשים לאחר ניתוח לריפוי המחלה.

לאחר הסרת הגידול בהיפופיזה המפריש ACTH (Adrenocorticotropic Hormone) וחזרה לרמות קורטיזול תקינות, החוקרים זיהו שיפור משמעותי בצפיפות העצם בעמוד-שדרה מותני.

מדגם המחקר כלל 35 ילדים עם מחלת קושינג, שעברו ניתוח בגישה Transsphenoidal בגיל ממוצע של 12.8 חודשים.

לפני הניתוח, ב-38% אובחנה אוסטיאופתיה של עמוד השדרה המותני וב-23% תועדה אוסטיאופתיה של צוואר הירך. ערכי Z-Score ל-BMD היו גרועים יותר בעמוד השדרה המותני, בהשוואה לצוואר הירך.

החוקרים אספו נתוני מעקב זמינים עבור 16 חולים (מבדיקות DEXA שנערכו בין שנה לשנה וחצי לאחר הניתוח). בילדים אלו תועד שיפור מובהק בגובה וירידה משמעותית באוסטיאופתיה, עדות לכך שמדובר במצב הפיך.

החוקרים כותבים כי צפיפות המינראלים של העצם השתפרה משמעותית בעמוד השדרה המותני, אך לא בצוואר הירך. שלב הבגרות, רמות קורטיזול ומשך המחלה, לא השפיעו על ערכי BMD.

לממצאים עשויה להיות השלכה על בריאות העצם בילדים עם סוגים אחרים של מחלות רפואיות, הדורשות טיפול בסטרואידים. עם זאת, החוקרים מזהירים כי לא תועדה חזרה מלאה לערכי BMD תקינים, וייתכן כי נדרש מעקב ארוך יותר עד לאישור חזרה למסת עצם תקינה.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה