Radiology

נגעים בקורפוס קלוסום מנבאים התקפי טרשת נפוצה בעתיד (Neurology )

ממחקר חדש מהולנד, שתוצאותיו פורסמו במהדורת 1 בדצמבר של Neurology, עולה כי נגעים בקורפוס קלוסום קשורים באופן בלתי-תלוי עם התקדמות מ-CIS (Clinically Isolated Syndrome) ל-MS (Multiple Sclerosis).

החוקרים טוענים כי בפעם הבאה שייקבעו קריטריונים אבחנתיים לפי MRI, יש לקחת בחשבון התייחסות לנגעים בקורפוס קלוסום. עם זאת, דרושים כמובן מחקרים נוספים שיאשרו את הממצאים.

במסגרת המחקר נבחן הערך המנבא של נגעים בקורפוס קלוסום, ללא-תלות ובשילוב עם קריטריוני Barkhof בבדיקת MRI ב-155 חולים עם התקף ראשון המתאים למחלה דה-מיילינטיבית.

במהלך המעקב, 64 חולים התקדמו לטרשת נפוצה, עם חציון זמן התקדמות של 23 חודשים.

56% מבין 57 החולים שענו על קריטריוני Barkhof בתחילת המחקר, התקדמו לטרשת נפוצה, זאת בהשוואה ל-32% מבין 98 המשתתפים שלא ענו על הקריטריונים הללו.

אחוז דומה של חולים עם נגע אחד לפחות בקורפוס קלוסום (29/51,  57%) פיתחו טרשת נפוצה, זאת בהשוואה ל-33% מבין 104 החולים בהם לא תועד נגע בקורפוס קלוסום.

לאחר תקנון, בחולים שענו על קריטריוני Barkhof, או בחולים עם נגע אחד לפחות בקורפוס קלוסום תועדה עליה של 80% בסיכון להתפתחות טרשת נפוצה. בהשוואה לחולים שלא ענו על הקריטריונים, ולא תועד נגע בקורפוס קלוסום, בחולים עם אחד מהשניים, או שני אלו, תועד סיכון גבוה פי שלוש להתקדם מ-CIS ל-MS.

בקרב משתתפים שלא ענו על קריטריוני Barkhof, נוכחות נגע אחד לפחות בקורפוס קלוסום הביאה לעליה של כמעט פי ארבע בסיכון להתפתחות טרשת נפוצה.

החוקרים מסכמים וכותבים כי קביעת קריטריונים אבחנתיים לטרשת נפוצה היא תהליך דינאמי. כמובן שטרשת נפוצה היא אבחנה קלינית (נטילת היסטוריה ובדיקה נוירולוגית), הנעזרת בבדיקות עזר דוגמת MRI.

Neurology2009;73:1837-1841

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה