Radiology

האם סיקור PSA אינו מוצדק בזקנים עם תוחלת חיים מוגבלת ? (מתוך JAMA)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת נובמבר של JAMA, עולה כי סיקור PSA (Prostate-specific antigen) בקשישים עם תוחלת חיים מוגבלת אינה מועילה וכי יש צורך לשים יותר תשומת לב לפרוגנוזה לפני שמחליטים לגבי ביצוע בדיקת סיקור.

רוב ההנחיות לא ממליצות על בדיקת סיקור PSA בקשישים עם תוחלת חיים מוגבלת בגלל שהנזקים הידועים של הסיקור עולים על היתרונות הפוטנציאליים שלו. אך קיימים מחקרים לא גדולים בנושא סיקור PSA ממשי בקשישים בהתאם לתוחלת החיים.

במחקר הנוכחי השתתפו 597,642 גברים יוצאי צבא בני 70 ומעלה, שביקרו ב-14 מתקנים VA          (Veterans Affairs) של מחלקת ארצות הברית בין השנים 2002 ו-2003, ללא היסטוריה של סרטן ערמונית, PSA גבוה או סימפטומים של סרטן ערמונית. החוקרים השתמשו בניקודי קו-מורבידיות של Charlson על מנת לרבד גברים לתוך 3 קבוצות, שנעו מבריאות הכי טובה (ניקוד 0) ועד לבריאות הכי גרועה (ניקוד שווה או גדול מ-4).

במהלך שנת 2003, 56% ממשתתפי המחקר עברו בדיקת PSA. שיעורי סיקור ה-PSA ירדו עם הגיל, אך עם כל 5 שנות גיל, ה-% של גברים, שעברו בדיקת PSA, לא ירד משמעותית עם הרעה בבריאות. בין הגברים בני 85 ומעלה, 34% מהגברים עם בריאות טובה עברו בדיקת PSA ו-36% מהגברים עם בריאות גרועה. ניתוחים רב משתנים חשפו שלמצב משפחתי, אזור מגורים ועוד גורמים לא קליניים רבים אחרים, הייתה השפעה גדולה ממצב הבריאות על סיקור PSA. למספר תתי קבוצות של גברים עם בריאות גרועה היו שיעורי סיקור של יותר מ-60%.

שיעורי סיקור PSA בקרב יוצאי צבא קשישים עם תוחלת חיים מוגבלת צריכים להיות הרבה יותר נמוכים מהשיעורים הנוכחים בהתחשב בנזקים הידועים של הבדיקה. יש לתת יותר תשומת לב לפרוגנוזה, לפני שמחליטים על המלצות לבדיקת סיקור PSA בקשישים.

מגבלות המחקר כוללים חוסר במידע על הסיבה להוראה לביצוע הבדיקה, חלק מהבדיקות בוצעו מחוץ ל-VA וייתכן שפוספסו, אינדקס הקו-מורבידיות של Charlson לא כולל את כל הגורמים העשויים לקבוע את תוחלת החיים ומגבלה של הכללה לגברים, שלא משתמשים ב-VA.

ההנחיות צריכות להיות יותר מפורשות בנוגע לאיך מוגדרת תוחלת חיים ולספק כלים לעזור לרופאים לזהות גברים עם פרוגנוזה רעה, שלוקחת בחשבון את גיל הנבדק ואת הנוכחות של קו-מורבידיות קשות. מחקרים קודמים הראו, שחינוך גברים בנוגע לסיקור PSA מוריד את העניין של החולה בסיקור ומביא לבדיקות מעטות יותר של PSA. דבר זה יאפשר הפניית מאמצים ישירות לכיוון  אסטרטגיות מניעה בקשישים, שיש להם יותר יתרונות מיידיות ועדות טובה יותר של יעילות.

במאמר מערכת נלווה נכתב בתגובה כי רוב הקו-מורבידיות הקשורות עם בדיקת PSA קשורות לפרוצדורה הבאות לאחר אבחון של סרטן ערמונית. מדיניות בריאות הציבור לא תומכת בסיקור PSA בקרב קשישים עם תוחלת חיים מוגבלת היות והרווחים הפוטנציאלים מוגבלים וההפסדים הפוטנציאלים גדולים. רופאים מזמינים בדיקות אלה בכל מקרה בגלל הפחד המוגזם של נבדק מפני תמותה מסרטן ערמונית ובשל הערכת יתר של יעילות הטיפול. רופאים גם מזמינים בדיקות PSA כל הגמול עבור טיפול יותר להיות משמעותי והעונש עבור כשלון לאבחן יכול להיות חמור. דילמה זו די נפוצה במערכת הבריאות הנוכחית והיא דורשת תשומת לב דחופה בעתיד הקרוב.

JAMA. 2006;296:2336-2342, 2371-2373

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה