Radiology

חשיבות אנדוסקופיה באמצעות קפסולה לאבחון וטיפול בגידולי מעי דק (Am J Gastroenterol)

ממחקר חדש, שפורסם בגליון אוקטובר של American Journal of Gastroenterology, עולה כי אנדוסקופיה באמצעות קפסולה מסייעת באבחון וטיפול בגידולי מעי דק.

לדברי החוקרים, הקפסולה מזהה גידולים במעי הדק ב-3-9% מהחולים עם דימום לא-ברור ממערכת העיכול, או חשד למחלה של המעי הדק, אך עוד לא נערכו מחקרים שבדקו אם האבחנה משפיעה על הטיפול או התוצאות.

במחקר נכללו 26 חולים עם 27 גידולי מעי דק, שאובחנו במהלך 416 בדיקות אנדוסקופיה באמצעות קפסולה בשלושה מרכזים שלישוניים באוסטרליה. 9 מ-27 הגידולים סווגו כשפירים, כאשר Hemartoma היה השכיח ביותר (4 חולים). מבין 17 הגידולים שאושרו כממאירים בבדיקה היסטולוגית, Adenocarcinoma היה השכיח ביותר (5 חולים).

חולים שאובחנו עם ממאירות עברו בדיקות נוספות במשך חציון של 22 חודשים, לפני קבלת אבחנה.

הסרת הגידול בוצעה בכל 23 החולים שעברו ניתוח, פרט לאחד, וב-12 חולים הניתוח נחשב טיפול ריפוי.

אף אחד מהחולים עם גידול שפיר לא פיתח הישנות של התסמינים במהלך תקופת המעקב, שנעה מ-3 עד 51 חודשים. בדומה, אף אחד מהחולים שעברו ניתוח כטיפול לריפוי, לא פיתחו הישנות בתקופה של 26-51 חודשים שלאחר מכן.

לא נרשמו סיבוכים מיידיים לבדיקת אנדוסקופיה באמצעות קפסולה, אך ב-3 חולים הקפסולה נותרה במעי הדק, פרוקסימלית לגידול. באף אחד מהמשתתפים לא היתה עדות לחסימה של המעי הדק לפני האנדוסקופיה או הסרה כירורגית של הקפסולה.

לסיכום, החוקרים מאמינים כי בדיקת אנדוסקופיה באמצעות קפסולה עשויה להביא לאבחנה מוקדמת יותר של ממאירויות במעי הדק, ולכן משפרת את סיכויי הריפוי. הם ממליצים להשתמש בה באופן רוטיני במהלך הבדיקות של מחלות מעי דק חשודות, ולהימנע מהעיכוב שגרם לאבחון המחלה בשלב מאוחר ומתקדם יותר.

הערת מערכת:

הזדמנות לצפות ולהאזין שוב בדיון מומחים שקיימנו בנושא זה במסגרת הג’ורנאל קלאב

Am J Gastroenterol 2006;101:2237-2243

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה