Radiology

חולשת שרירים היא תופעת לוואי מרכזית של כימותרפיה בקשישים

מחקר חדש מצא, שחולשת שרירים היא תופעת לוואי שכיחה ומשמעותית קלינית של טיפול כימותרפי בחולים קשישים. יש להבדיל חולשת שרירים מעייפות, כך הסבירו החוקרים, שהציגו את ממצאי המחקר בפגישה השנתית של American Society of Clinical Oncology, וכי אפשר למנוע את הפגיעה במצב השרירים על ידי טיפול גופני מניעתי.

קיימים שני סוגים עיקריים של חולשת שרירים : חולשת שרירים כללית וחולשה המשפיעה על גף תחתון. חולשה זו קיימת בכל מיני סוגי גידולים, בסוגים שונים של טיפולי כימותרפיה, והיא דווחה על ידי רופאים אינדיבידואליים ובמרכזים אונקולוגיים. כמו לשאר אוכלוסיית המחקר, לרוב החולים הללו הייתה מחלה מתקדמת.

החוקרים בדקו את 200 החולים הראשונים, שנרשמו למחקר CRASH (Chemotherapy Risk Assessment Score for High Age Patients). התכנון של כמות החולים, שישתתפו במחקר הקוהורט הפרוספטיבי, הוא של 670 חולי סרטן מבוגרים, שעברו טיפולי כימותרפיה. המחקר תוכנן לתעד הופעה של רעילות ולעזור לחוקרים לפתח ניקוד של ניבוי.

מתוך 180 חולים, שנכללו באנליזה הנוכחית, 22 (12.2%) חולים דיווחו על חולשת שרירים. החוקרים העריכו חולשת שרירים בעזרת קריטריוני רעילות נפוצים (גרסא 3.0).

לתופעת לוואי זו, שלרוב מתעלמים ממנה, יכולה להיות השפעה גדולה על החיים של החולים הקשישים. במחקר, פגיעה במצב השרירים קרתה מוקדם במהלך הטיפול, לאחר חציון של 30 יום.

תופעת לוואי זו לא הייתה תלויה בעייפות. רק 4 מתוך 22 החולים, שדיווחו על חולשת שרירים, סבלו גם מדרגה 3 או 4 של עייפות. בקרב 24 החולים עם עייפות חמורה, רק 4 חולים דיווחו על חולשת שרירים כל שהיא.

תופעות לוואי נפוצות אחרות כללו : נויטרופניה בדרגה 4 (31.7%), היפוקלמיה בדרגה 3 עד 4    (8.8%), היפרגליציה (8.3%), היפונתרמיה (7.2%), חום נויטרופני (7.2%), שלשול (7.2%) וזיהום עם נויטרופניה (6.7%).

לסיכום, חולשת שרירים היא תופעת לוואי טוקסית נפוצה עקב טיפול כימותרפי בקשישים. התופעה חמורה ב-1 מתוך 14 חולים ויכולה להביא לנפילות. יש להבדיל תופעה זו מעייפות, והיא קורת בתדירות יותר שכיחה בשני המחזורים הראשונים של הטיפול הכימותרפי.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה