Radiology

בדיקת PET טובה לזיהוי גרורות אקסילריות בחולות סרטן שד (Arch Surg)

מתוצאות מחקר חדש עולה כי בדיקת PET (Positron Emission Tomography) המבוססת על FDG (Fludeoxyglucose F18) יכולה לשמש ככלי לא-פולשני לזיהוי מעורבות בלוטות לימפה אקסילריות בנשים עם סרטן שד. FDG-PET מאפשר לרופאים לוותר על ביופסיה של קשר לימפה סנטינלי ולהמשיך לצעד הבא בטיפול כימותרפיה או דיסקציה של קשרי הלימפה.

החוקרים מסבירים כי FDG הוא אנלוג של גלוקוז המסומן ע”י F18. מאחר שתאים ממאירים קולטים יותר גלוקוז מרקמה תקינה, FDG-PET משמשת לאבחון גרורות במספר סוגי סרטן.

בכדי לבחון את השימוש ב-FDG-PET להערכת מעורבות אקסילרית בחולות עם סרטן שד, החוקרים סקרו את הרשומות הרפואיות של 54 נשים עם סרטן שד פולשני שעברו בדיקת FDG-PET לפני ניתוח או כימותרפיה.

הגידולים היו שונים בסוג ובשלב הגידול (Stage). לדוגמא, 46 מהגידולים היו Invasive Ductal Carcinoma, 5 היו Invasive Lobular Carcinoma ו-3 הראו מאפיינים של שני אלו. 21 היו בשלב T1, 24 בשלב T2, ו-8 בשלב T3. גדלי הגידולים נעה בין 0.1 ל-11.0 ס”מ.

בהתבסס על ערך סף של 2.3, החוקרים זיהו 60 “נקודות חמות” בבדיקת FDG-PET. 20 גידולים הראו ערכי קליטה גבוהים מהסף שנקבע על 2.3. ב-22 חולות לא זוהתה כל פעילות.

מניתוח התוצאות עולה כי ערכי הקליטה הסטנדרטיים עלו עם גודל הגרורות (P<0.001), וגודל הגידול הפרימרי (P=0.05). בקשרי לימפה אקסילריים עם ערכי קליטה מתוקננים של 2.3 ומעלה היה סיכון גדול פי 15 להכיל גרורות, בהשוואה לאלו עם ערכי קליטה נמוכים יותר.

החוקרים מציינים כי מטרת המאמר אינה להגן על השימוש בבדיקת PET לזיהוי גרורות אקסילריות, אלא לחנך רופאים כי אם מבצעים בדיקת PET לפני ניתוח לקביעת שלב הגידול, יש לחשב ערך קליטה סטנדרטי לפעילות אקסילרית. הם מוסיפים כי כל מרכז המבצע בדיקות PET יהיה חייב לפתח את ערכי הייחוס שלו. יתרה מזאת, ערכי קליטה סטנדרטים צריכים לשמש בצמוד להקשר הקליני.

Arch Surg 2006;141:783-789.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה