Radiology

מספר גדול יותר של ביופסיות מצוואר הרחם משפר את רגישות בדיקת קולפוסקופיה (Obstet Gynecol)

ממחקר חדש עולה כי רגישות בדיקת קולפוסקופיה לזיהוי CIN (Cervical Intraepithelial Neoplasia) בדרגה 3 או סרטן, עולה כאשר מבצעים מספר גדול יותר של ביופסיות.

לדברי החוקרים, כאשר יש ספק, יש לבצע ביופסיה. החרטה היחידה היא על ביופסיה שלא בוצעה.

החוקרים בדקו את השפעת סוג הטיפול ומספר הביופסיות המבוצעות על רגישות בדיקת קולפוסקופיה בזיהוי נגעים סרטניים וטרום-סרטניים בצוואר הרחם.

החוקרים כותבים כי מספר הביופסיות המבוצעות ירד בהתאם למבצע, מאחות מוסמכת לגניקולוגיה כללי, לגניקולוגיה-אונקולוגית ולאונקולוגיה-גניקולוגית.

הסבירות המוגברת למספר ביופסיות גדול יותר שיבוצע ע”י אחיות מוסמכותתורגמה לרגישות גבוהה יותר בזיהוי אטיפיה, CIN בדרגה 3 וסרטן בבדיקת קולפוסקופיה.

רגישות אבחון ביופסיות מבדיקת קולפוסקופיה עלה באופן הדרגתי ככל שמספר הביופסיות שבוצעו עלה. הרגישות הכוללת לא היתה שונה באופן משמעותי בין רופאים עם התמחויות שונות, ונעה בטווח שין 67.3% בקרב רופאים מתחום גניקולוגיה-אונקולוגית ועד 76.4% בקרב אלו מתחום הגניקולוגיה הכללית.

בעוד שממצאים אלו מעידים על חשיבות שיפור הדיוק בבדיקה במאמץ מינימלי, המקום ההולם לביצוע מספר ביופסיות רב עדיין אינו-ברור.

החוקרים טוענים כי מחקרים צריכים לבחון אם ובאילו מקרים יש לבצע ביופסיות נוספות, באזורים מסוימים בנגע, בנגעים גדולים, או באופן רנדומלי.

החוקרים עלו על נקודה מעניינת במחקר, לפיה הנגעים הגרועים ביותר התמקמו לרוב בשפה האנטריורית של צוואר הרחם (שעה 12), והנגע השני בחומרתו, התמקם בשפה האחורית (שעה 6). הנגעים היו פחות שכיחים באזורים לטארלים של צוואר הרחם.

חשוב להקל על ביצוע ביופסיות מרובות ע”י הפחתת הכאב והחרדה דרך מתן משככי כאבים לפני הביקור והבטחת הנוחות המירבית של המטופלת ככל הניתן.

Obstet Gynecol 2006;108:264-272.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה