Radiology

CT ואולטרסאונד – שני אמצעים יעילים לאבחנת כאב חריף באגן בנשים (מתוך ARSS)

טומוגרפיה ממוחשבת (CT) של הבטן והאגן והדמיית האגן בחתך רוחב על ידי אולטרסאונד (US) הם אמצעים יעילים לזיהוי הסיבה לכאב באגן בנשים לא הרות, כך על פי תוצאותיו של מחקר רטרוספקטיבי שהוצג בכנס השנתי של ה- American Roentgen Ray Society (ARRS).

כדי להעריך את הביצועים של CT ו-US באבחנת כאב חריף באגן, ואת יכולתם לצפות את הצורך בניתוח, החוקרים סקרו את הרשומות של 157 נשים (גיל ממוצע 32 ± 10 שנים) אשר הופיעו בחדר מיון עם כאב באגן.

CT בטו ואגן או US אגן בוצעו תחילה ב-71 וב-86 מטופלות, בהתאמה, והעלו טווח רחב של ממצאים כמו ציסטות שחלתיות, מסות גניקולוגיות, אפנדיציטיס ובדיקות תקינות.

בערך שני שליש מבדיקות ההדמייה העלו ממצאים חיוביים, ו-CT ו-US סייעו בקביעת האבחנה הסופית ב-80% מהמטופלות. 20 מ-32 המטופלות הנותרות קיבלו מאוחר יותר אבחנה משוערת או מאושרת של מחלת אגן דלקתית או זיהום בדרכי השתן.

בראיון שנערך עימו, מסר אחד החוקרים כי למרות שההדמיות לא הובילו לקביעת אבחנה סופית ב-20% מהמטופלות, יש לציין כי בדיקות אלו עשויות לאפשר לרופאים לפסול אבחנות אחרות.

ב-33 מטופלות (21%), בוצעה גם בדיקת ההדמייה האחרת במהלך אותו האשפוז. מתוך 8 מטופלות שעברו בדיקת US שלאחריה בדיקת CT, תוצאות ה-CT שינו את התוצאה השלילית שהתקבלה ב-US ב-3 מקרים, מתוכם מקרה אחד הצריך ניתוח דחוף לאפנדיציטיס. מתוך 25 המטופלות שעברו תחילה בדיקת CT, תוצאות ה-US שנערכו לאחר מכן שינו את האבחנה במקרה אחד, וב-5 מקרים התקבלה תוצאה שנחשבה על ידי החוקרים ככזו המשקפת טוב יותר את האבחנה.

החוקר הוסיף, כי מספר מוגבל של מטופלות עברו גם בדיקת CT וגם בדיקת US, במידה ולאחר בדיקת ההדמייה הראשונה נותרה שאלה קלינית בלתי פתורה. החוקר טען, כי בדומה לממצאים של מחקר אחר שהוצג בכנס, גם במחקר זה נמצא ש-CT לאחר US יעיל יותר מ-US לאחר CT.

ניתוח נדרש ב-21 מטופלות במהלך 220 הימים מיום ההופעה. הרגישות וערך הניבוי החיובי של CT ו-US לניתוח היו מעל 0.80, והספציפיות וערך הניבוי השלילי היו יותר מ-0.97.

החוקר הדגיש, כי החיוביות הגבוהה של הבדיקות מרמזת שהרופאים החליטו בצורה טובה מי מהמטופלות צריכה לעבור בדיקת הדמייה, וש-CT ו-US מסייעים בקביעת האבחנה.

בגלל גודל המדגם הקטן של המחקר, עדיין אין זה ברור האם אחת השיטות יעילה יותר מהאחרת בהשגת האבחנה, כך לדברי החוקר. הוא הוסיף כי החוקרים יעודדו את המוסדות בהם הם עובדים לפרסם את ניסיונם בהשוואת CT לעומת US בכאב אגן חריף כדי לענות בצורה טובה יותר על שאלה זו.

החוקר המליץ לרופאים לשקול את הצורך בבדיקות הדמייה במטופלות המציגות כאב חריף באגן. הוא טען, כי כיוון שבדיקות ההדמייה בזיהום פשוט בדרכי השתן ובמחלה דלקתית לא מסובכת באגן הן לעיתים קרובות נורמליות, בדיקות מעבדה והיסטוריה קלינית עשויים להיות יעילים יותר באבחנת מצבים אלה.

במטופלות עם אינדיקציה להדמייה, השיטה הנבחרת צריכה לשקף את האבחנה החשודה. לדברי החוקר, למרות ש-US לעיתים קרובות נבחר בגלל שאין בו סיכון קרינתי למטופלת, האמונה הרווחת היא ש-CT היא באופן כללי בדיקה טובה יותר למטופלות עם חשד לאפנדיציטיס, חשד לאבנים בדרכי השתן, בנוכחות ממאירות ידועה, ובחשד לסיבוכים לאחר ניתוח.

בנוסף, אמר החוקר, רופאי חדרי מיון, גניקולוגים ורדיולוגים צריכים לרכוש בטחון גדול יותר באבחנה של מצבים גניקולוגיים ב-CT, במידה ומחקר זה הגיע במקרה לידיה של המטופלת. החוקר ציין שיש עדויות גוברות לפיחות בערך הנוסף בטווח המיידי של ביצוע US במידה ו-CT הדגים ממצאים גניקולוגיים.

החוקר סיכם באומרו כי מרבית הרופאים יודעים שניתן לפספס אפנדיציטיס באולטרסאונד אגן, כך שאם אפנדיציטיס היא עדיין אופציה נשקלת אחרי US שלילי, מומלץ לבצע בדיקת CT.

לידיעה המלאה ממדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה