Radiology

מבחנים בלתי-פולשניים אינם מספיקים לשלילת ביופסיית שד

ממחקר חדש עולה כי אף אחד מ-4 המבחנים הבלתי-פולשניים לבדיקת אבנורמליות בשד אינו מדויק דיו בכדי לאפשר לוותר על הצורך בביופסיית שד, בנשים בסיכון ממוצע. המחקר השווה את יעילות בדיקת MRI, US, PET Scan ו- Scintimammography.

כיום, נשים רבות עוברות ביופסיות רק בכדי לגלות שאינן סובלות מסרטן שד. אך אבחנה מוקדמת של סרטן שד הינה קריטית, ובשלב זה, ביופסיות הן עדיין הטכניקה היעילה ביותר כאשר בדיקה פיזיקאלית או ממוגרפיה מעלות חשד.השאיפה היא שמבחנים בלתי-פולשניים ימשיכו להשתפר כך שבעתיד תהיה אלטרנטיבה טובה לביופסיה.

פאנל חוקרים בדק 81 מחקרים שענו על הקריטריונים, להערכת MRI, PET, Scintimammography או US, לאבחון סרטן שד בנשים. בהתבסס על הדיוק, רגישות, סגוליות ויחס סבירות לממצא שלילי (Negative Likelihood Ratio) במבחנים אלו, כולם יכלו להוריד אתהצורך בביופסיה בנשים עם ממוגרפיה אבנורמלית, שלא סבלו מסרטן, אך כל אחד מהם יכל לפספס חלק מהגידולים.

בארצות הברית, הסיכון לסרטן שד בנשים עם ממוגרפיה אבנורמלית הדורשת ביופסיה, עומד על 20%. בנשים אלו עם סיכון ממוצע לסרטן לאחר ממוגרפיה אבנורמלית ונגע לא-נימוש, יחס סבירות לממצא שלילי  מראים כי לכל 1,000 נשים עם בדיקת PET שלילית, 924 נשים ימנעו מביופסיית שד לא-הכרחית, אך ב-76 נשים תפוספס אבחנת סרטן. לכל 1,000 נשים עם תוצאות שליליות בבדיקת Scintimammography, 907 נשים ימנעו מביופסיית שד שאינה הכרחית, אך ב-93 יהיה סרטן לא-מאובחן. לכל 1,000 נשים עם תוצאות שליליות בבדיקת MRI, 962 נשים ימנעו מביופסיית שד שאינה הכרחית, ב-38 יהיה סרטן לא-מאובחן. לכל 1,000 נשים עם תוצאות שליליות בבדיקת אולטרה-סאונד, 950 יימנעו מביופסייה שאינה הכרחית, אך ב-50 יהיה סרטן לא-מאובחן.

מאחר שכל אישה עם תוצאות אבנורמליות בבדיקת ממוגרפיה או בדיקה פיזיקאלית עשויה להיות בסיכון לסרטן שד, עליה לדון בנושא הסיכון לסרטן שד עם הרופא שלה. ככל שהסיכון לסרטן שד גבוה יותר לפני בדיקות בלתי-פולשניות, כך גבוה יותר הסיכון לסרטן, גם אם התוצאות שליליות.

אף אחד מהמבחנים הללו אינו מדויק דיו בכדי להחליף ביופסייה בנשים עם נגע לא-נימוש, בסיכון בינוני לסרטן שד, בהנחה שרמת סיכון של 2% ומטה לסרטן שד נחשבה כסיכון מתקבל עלהדעת למבחן אבחנתי, בכדי לאפשר שלילת צורך בביופסיה. עבור נגעים נימושים בלבד, לא היו די נתונים בכדי להעריך את מידת הדיוק של בדיקת PET, MRI, US ו- Scintimammography.

למרות שהחוקרים די בטוחים כי פרסום מחקרים נוספים לא יסתור את הממצאים של המחקר הנוכחי, הם מודעים למגבלות ההוכחות שהציגו, כולל דיווח לא שלם על מבנה המחקר ומאפייני השתתפים, מספר מקרים לא-מספק, ושכיחות גבוהה של סרטן שד במשתתפים. כמו כן, לא היו די ראיות בכדי להעריך את מידת הדיוק של מבחנים אלו בנשים עם בדיקות ממוגרפיה המעידות כי הנגעים ככל הנראה שפירים.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה