Radiology

בדיקת אולטראסאונד לאבחון מעורבות בלוטות לימפה במלנומה (Arch Dermatol)

ממחקר חדש עולה ששימוש ב-US עדיף על פני מישוש לגילוי מוקדם של מעורבות בלוטות לימפה במלנומה. על פי החוקרים, הפרוגנוזה של חולה הסובל ממלנומה המערבת בלוטות לימפה נקבעת ע”י מספר הבלוטות המעורבות, קיום בלוטות שנימושו והתכייבות של הנגע הראשוני.

במחקר השתתפו 160 חולים הסובלים ממלנומה ב-stage 1 עד 3. החולים הללו עברו בדיקת US ובדיקה פיזיקלית ע”י צוות מיומן, כאשר הקריטריונים למעורבות של בלוטות לימפה היו המצאותן של בלוטות מוגדלות וקשות במישוש ובלוטות היפו-אקוגניות עגולות או אובליות ללא שער היפר-אקוגני ב-US. בלוטות שלא עמדו בקריטריונים אך היו להן סימנים חשודים ב-US הוגדרו כחשודות. אישור האבחנה התבצע באמצעות בדיקה פתולוגית של הבלוטה.

33 מהחולים סבלו ממעורבות לימפטית במהלך 6 שנות המחקר. החוקרים חישבו ומצאו שהרגישות של המישוש עמדה על 41.5% לעומת 76.9% בבדיקת ה-US (ההבדל היה מובהק סטטיסטית). גם הסגוליות של בדיקת ה-US היתה גבוהה יותר מזו של המישוש אם כי בהפרש קטן יותר (98.4% לעומת 95.7%). עוד הם ראו שהכללת הבלוטות החשודות בבדיקת ה-US הורידה את סגוליות הבדיקה ללא שיפור ברגישות.

מסקנת החוקרים היתה שכאשר משתמשים בקריטריונים ברורים לאבחון מעורבות לימפתית בבדיקת ה-US, הבדיקה הזו עדיפה על פני מישוש באבחון מוקדם של מעורבות שכזו בחולים הסובלים ממלנומה. לדעתם אם ההנחה, שכיום עדיין אין לה הוכחות, שגילוי מוקדם של מעורבות לימפתית עשוי לשפר את הפרוגנוזה של החולים היא נכונה, אזי יש לצרף את בדיקת ה-US לתוכנית המעקב בחולים הללו.

Arch Dermatol. 2005;141:183-189

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה